Verzekeraar draait niet op voor ‘onkunde’ klant

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - Wijlen de echtgenoot van een consument sluit in januari 2015 via execution only een direct ingaande garantielijfrente bij een verzekeraar. De consument onderwerpt zich hierbij aan de kennis- en ervaringstoets. Als begunstigde benoemt hij zichzelf. In de uitspraak worden slechts 5 van de 15 vragen uit de kennis- en ervaringstoets afgedrukt. Op vraag 12 geeft de man aan dat zijn partner goed verzorgd achterblijft indien hij komt te overlijden. De toets geeft geen inzicht in waarop deze uitspraak is gebaseerd. In september 2015 komt de man te overlijden. Hierna eindigen ook de lijfrente-uitkeringen.

Consument verwijt verzekeraar dat deze haar echtgenoot niet heeft geadviseerd haar als extra begunstigde op te nemen op de verzekering.

Consument geeft aan dat haar echtgenoot tijdens het aanvragen van de verzekering ongeneeslijk ziek was en de verzekering sloot om haar financieel goed verzorgd achter te laten. De consument verwijt dat verzekeraar ten onrechte heeft geprofiteerd van de onkunde van verzekerde. Van de inleg van 18.268 euro is slechts één uitkering ter grootte van 1.406 euro ontvangen.De aangesproken verzekeraar verweert zich onder meer met de stelling: de zorgplicht van de verzekeraar gaat niet zover dat hij bij een klant, die zelf heeft gekozen geen advies te willen, toch een nadere controle zou moeten doen. De commissie deelt het oordeel van de verzekeraar op basis van de volgende argumenten: de echtgenoot heeft de verzekeringsovereenkomst ontvangen en kunnen lezen, heeft zelf gekozen om geen beroep te doen op een adviseur, heeft de kennis- en ervaringstoets met goed gevolg afgelegd en er is geen informatie aan de commissie voorgelegd waaruit blijkt dat de man ten tijde van het afsluiten van de verzekering mentaal niet meer in staat was zelfstandig een verzekering af te sluiten. De klacht van de echtgenote wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029)  Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1021) Een consument vordert een vernietiging van de wijziging van de eindleeftijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering...

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1019) De consument heeft in 1992 een beleggingsverzekering, een VermogensPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering...

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

(Kifid-uitspraak GC 2021-0879) Veel consumenten klagen over de zogenoemde identificatieplicht van financiële instellingen. De Geschillencommissie wijst een...

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

(Kifid-uitspraak GC 2021-0963) Een consument stelt dat ASR Levensverzekering niet aan de informatieverplichting heeft voldaan betreffende een beleggingsverzekering...

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0959) Een consument kan volgens de Geschillencommissie Kifid niet aannemelijk maken dat de Van Bruggen Adviesgroep betrokken is geweest...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...