Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In november 2016 sluit de consument een autoverzekering. De ingangsdatum is 1 januari 2017. Verzekeraar heeft het beleid om geen auto’s te verzekeren met een aantal schadevrije jaren van minder dan 0. Op het moment van het sluiten van de verzekering heeft de consument 4 schadevrije jaren. In december raakt hij betrokken bij een ongeval waardoor het aantal schadevrije jaren naar min 1 daalt. De verzekeraar zegt hierop de verzekering op.

De geschillencommissie ziet zich gesteld voor 2 vragen. De eerste vraag is of de verzekeraar de verzekering mag beëindigen. De geschillencommissie komt tot het oordeel dat de polisvoorwaarden zodanig zijn geformuleerd dat de consument had mogen begrijpen dat bij een voorlopige dekking de verzekering alleen zou worden beëindigd indien bij controle in Roy Data zou blijken, dat er een negatief aantal schadevrije jaren zouden zijn. Mede omdat de verzekeraar een groene kaart heeft gezonden en nergens aangeeft dat het hier gaat om een voorlopige dekking, komt de geschillencommissie tot het oordeel dat hier sprake is van een definitieve acceptatie en op grond daarvan de verzekering niet mag worden opgezegd, omdat de verzekerde inmiddels een negatief aantal schadevrije jaren heeft.

De tweede vraag betreft die of de consument aanspraak kan maken op de premie zoals die in november 2016 was geoffreerd. Hierop stelt de geschillencommissie de consument teleur. De verzekeraar zich mag laten leiden door de royementsgegevens uit Roy Data, welke bij beëindiging van een verzekeringsovereenkomst door motorrijtuigverzekeraars worden aangeleverd. Ten tijde van het aanvragen van deze (nieuwe) verzekering waren deze gegevens nog niet beschikbaar. De (nieuwe) verzekeraar mag daarom een premie berekenen die hoort bij -2 schadevrije jaren. - Uitspraak 2018 -239

  ...

Reactie toevoegen

 
Editie
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...