Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In november 2016 sluit de consument een autoverzekering. De ingangsdatum is 1 januari 2017. Verzekeraar heeft het beleid om geen auto’s te verzekeren met een aantal schadevrije jaren van minder dan 0. Op het moment van het sluiten van de verzekering heeft de consument 4 schadevrije jaren. In december raakt hij betrokken bij een ongeval waardoor het aantal schadevrije jaren naar min 1 daalt. De verzekeraar zegt hierop de verzekering op.

De geschillencommissie ziet zich gesteld voor 2 vragen. De eerste vraag is of de verzekeraar de verzekering mag beëindigen. De geschillencommissie komt tot het oordeel dat de polisvoorwaarden zodanig zijn geformuleerd dat de consument had mogen begrijpen dat bij een voorlopige dekking de verzekering alleen zou worden beëindigd indien bij controle in Roy Data zou blijken, dat er een negatief aantal schadevrije jaren zouden zijn. Mede omdat de verzekeraar een groene kaart heeft gezonden en nergens aangeeft dat het hier gaat om een voorlopige dekking, komt de geschillencommissie tot het oordeel dat hier sprake is van een definitieve acceptatie en op grond daarvan de verzekering niet mag worden opgezegd, omdat de verzekerde inmiddels een negatief aantal schadevrije jaren heeft.

De tweede vraag betreft die of de consument aanspraak kan maken op de premie zoals die in november 2016 was geoffreerd. Hierop stelt de geschillencommissie de consument teleur. De verzekeraar zich mag laten leiden door de royementsgegevens uit Roy Data, welke bij beëindiging van een verzekeringsovereenkomst door motorrijtuigverzekeraars worden aangeleverd. Ten tijde van het aanvragen van deze (nieuwe) verzekering waren deze gegevens nog niet beschikbaar. De (nieuwe) verzekeraar mag daarom een premie berekenen die hoort bij -2 schadevrije jaren. - Uitspraak 2018 -239

  ...

Reactie toevoegen

 
Editie
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...