VU-studenten pitchen over vertrouwen

“Er is geen directe link tussen een duurzaam beleid van financiële dienstverleners en het vertrouwen van consumenten. Consumenten verwachten een duurzaam beleid van een bank of verzekeraar, maar gaan zelf voor een lage prijs en hoge kwaliteit van de producten. Een duurzame, groene verzekeraar lijkt bijvoorbeeld weinig kans te hebben als de producten en diensten er duurder door zouden worden. Duurzaamheid zul je daarom wettelijk moeten afdwingen.”

Dit was een van de pitches over vertrouwen in de financiële sector van tweedejaars studenten Bestuurskunde aan de VU Amsterdam. Tijdens het laatste bijeenkomst van het werkcollege Vertrouwen in de financiële sector, dat in totaal zes weken in beslag nam, gingen de studenten naar aanleiding van hun presentaties in dialoog met Ambassadeurs van het New Financial Forum: Boudewijn van Uden (ASR), Michiel Brandt (SVC) en Willem Vreeswijk (VVP) en met Erik van Rietschoten (De Goudse en promovendus op het onderwerp vertrouwen). Het aardige is dat niet alleen literatuuronderzoek en interviews met financieel dienstverleners deel uitmaken van de uiteindelijke

section1_page64_article47_1.jpg

eindscripties, maar ook de input van de Ambassadeurs van het New Financial Forum.

De pitches waren divers. Zo onderzocht een groep het vertrouwen in de accountancy, een beroepsgroep die de afgelopen jaren, net als de financiële sector, grote deuken in het vertrouwen heeft opgelopen. De studenten verwezen onder meer naar een onderzoek van het FD waaruit blijkt dat het vertrouwen in accountants bij burgers en toezichthouder sinds 2013 is toegenomen, maar afnam bij financiële dienstverleners. De onderzoeksvraag van de studenten was of dit zou komen omdat financieel dienstverleners zelf niet integer zijn.

Een andere groep onderzocht wat de belangrijkste factoren voor bedrijven zijn om financiële dienstverleners te vertrouwen. Daarbij werd onder meer onderscheid gemaakt in familiebedrijven, zzp’ers en beursgenoteerde bedrijven. Het vertrouwen wordt positief beïnvloed door financiële transparantie. Sinds pensioenfondsen meer inzicht geven in hun kosten, neemt het vertrouwen toe. Eveneens belangrijk: competenties, stabiliteit, integriteit en goede bedoelingen. Bovendien moeten de normen en waarden van een financiële dienstverlener aansluiten bij de normen en waarden in de samenleving. Als je alles goed doet, verbetert je reputatie.

Veel onderzoek was er naar de samenhang tussen MVO en vertrouwen. Belangrijke vraag is wat MVO precies is. Het is in ieder geval meer dan een afdeling in een concern dat zich hiermee bezig houdt. Ook is het niet zo dat een duidelijk MVO-beleid niet direct leidt tot een betere reputatie. Consumenten vinden het ook een vereiste dat verzekeraars en banken niet investeren in clusterbommen of kinderarbeid, maar zullen bij de aanschaf van producten of diensten toch altijd eerst kijken wat hun eigen voordeel is. Een duurzame financiële dienstverlener hoeft dus niet op meer klanten te rekenen. Triodos Bank is daar wellicht een goed voorbeeld van. De bank is de laatste jaren wel in omvang gegroeid, maar gezien de bankencrisis is de aanwas van nieuwe klanten eigenlijk beperkt geweest. Als oplossingsrichting zou je moeten onderzoeken of het wettelijk afdwingen van duurzaamheid een goede mogelijkheid is.

Hoe verzeker je als bank het vertrouwen, was een andere onderzoeksvraag. Vertrouwen is te stimuleren door leiderschap (visie en het goede voorbeeld), beter inspelen op de negatieve berichtgeving in de media en door anders te gaan belonen. Schaf bonussen en beloningen op basis van targets af, maar beloon werknemers bijvoorbeeld op basis van klanttevredenheid. Dat zijn manieren om de cultuur binnen banken te veranderen. En daarmee maak je wél een brug naar de samenleving.

Op basis van de feedback op de pitches, literatuuronderzoek en interviews schrijft iedere student een scriptie. Een selectie van de meest relevante scripties wordt in april gepubliceerd op het New Financial Forum (www.newfinancialforum.nl).

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

"Stel je voor dat er door heel Nederland een mozaïek patroon zou liggen van akkertjes, zo tussen de 2,5 en 5 hectare waar ‘gezondheid per hectare’...

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

"Luisteren naar de echo van wat je zelf denkt of weet, is comfortabel en voelt heel veilig, maar maakt je doof en blind voor wat er om je heen aan het gebeuren is...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...

Lessen over vrouwvriendelijkheid

Lessen over vrouwvriendelijkheid

"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina en NFF doneren 4000 euro aan stichting ALS Nederland

How Company, Alpina Group en de stichting New Financial Forum hebben dankzij de deelnemers aan de communicatietraining ‘Communicatie Stijlen Analyse’...

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Save the Date: Positive Finance Day 2023

Welke bedrijven hebben we als samenleving nodig passend bij de uitdagingen van deze tijd? Welk ondernemerschap brengt oplossingen dichterbij, welke bedrijfsstructuur...

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

Steward-ownership als bedrijfsmodel van de toekomst

September vorig jaar maakte outdoor kledingmerk Patagonia bekend dat oprichter en eigenaar Yvon Chouinard al zijn aandelen in het bedrijf aan twee goede doelen...