VU-studenten pitchen over vertrouwen

“Er is geen directe link tussen een duurzaam beleid van financiële dienstverleners en het vertrouwen van consumenten. Consumenten verwachten een duurzaam beleid van een bank of verzekeraar, maar gaan zelf voor een lage prijs en hoge kwaliteit van de producten. Een duurzame, groene verzekeraar lijkt bijvoorbeeld weinig kans te hebben als de producten en diensten er duurder door zouden worden. Duurzaamheid zul je daarom wettelijk moeten afdwingen.”

Dit was een van de pitches over vertrouwen in de financiële sector van tweedejaars studenten Bestuurskunde aan de VU Amsterdam. Tijdens het laatste bijeenkomst van het werkcollege Vertrouwen in de financiële sector, dat in totaal zes weken in beslag nam, gingen de studenten naar aanleiding van hun presentaties in dialoog met Ambassadeurs van het New Financial Forum: Boudewijn van Uden (ASR), Michiel Brandt (SVC) en Willem Vreeswijk (VVP) en met Erik van Rietschoten (De Goudse en promovendus op het onderwerp vertrouwen). Het aardige is dat niet alleen literatuuronderzoek en interviews met financieel dienstverleners deel uitmaken van de uiteindelijke

section1_page64_article47_1.jpg

eindscripties, maar ook de input van de Ambassadeurs van het New Financial Forum.

De pitches waren divers. Zo onderzocht een groep het vertrouwen in de accountancy, een beroepsgroep die de afgelopen jaren, net als de financiële sector, grote deuken in het vertrouwen heeft opgelopen. De studenten verwezen onder meer naar een onderzoek van het FD waaruit blijkt dat het vertrouwen in accountants bij burgers en toezichthouder sinds 2013 is toegenomen, maar afnam bij financiële dienstverleners. De onderzoeksvraag van de studenten was of dit zou komen omdat financieel dienstverleners zelf niet integer zijn.

Een andere groep onderzocht wat de belangrijkste factoren voor bedrijven zijn om financiële dienstverleners te vertrouwen. Daarbij werd onder meer onderscheid gemaakt in familiebedrijven, zzp’ers en beursgenoteerde bedrijven. Het vertrouwen wordt positief beïnvloed door financiële transparantie. Sinds pensioenfondsen meer inzicht geven in hun kosten, neemt het vertrouwen toe. Eveneens belangrijk: competenties, stabiliteit, integriteit en goede bedoelingen. Bovendien moeten de normen en waarden van een financiële dienstverlener aansluiten bij de normen en waarden in de samenleving. Als je alles goed doet, verbetert je reputatie.

Veel onderzoek was er naar de samenhang tussen MVO en vertrouwen. Belangrijke vraag is wat MVO precies is. Het is in ieder geval meer dan een afdeling in een concern dat zich hiermee bezig houdt. Ook is het niet zo dat een duidelijk MVO-beleid niet direct leidt tot een betere reputatie. Consumenten vinden het ook een vereiste dat verzekeraars en banken niet investeren in clusterbommen of kinderarbeid, maar zullen bij de aanschaf van producten of diensten toch altijd eerst kijken wat hun eigen voordeel is. Een duurzame financiële dienstverlener hoeft dus niet op meer klanten te rekenen. Triodos Bank is daar wellicht een goed voorbeeld van. De bank is de laatste jaren wel in omvang gegroeid, maar gezien de bankencrisis is de aanwas van nieuwe klanten eigenlijk beperkt geweest. Als oplossingsrichting zou je moeten onderzoeken of het wettelijk afdwingen van duurzaamheid een goede mogelijkheid is.

Hoe verzeker je als bank het vertrouwen, was een andere onderzoeksvraag. Vertrouwen is te stimuleren door leiderschap (visie en het goede voorbeeld), beter inspelen op de negatieve berichtgeving in de media en door anders te gaan belonen. Schaf bonussen en beloningen op basis van targets af, maar beloon werknemers bijvoorbeeld op basis van klanttevredenheid. Dat zijn manieren om de cultuur binnen banken te veranderen. En daarmee maak je wél een brug naar de samenleving.

Op basis van de feedback op de pitches, literatuuronderzoek en interviews schrijft iedere student een scriptie. Een selectie van de meest relevante scripties wordt in april gepubliceerd op het New Financial Forum (www.newfinancialforum.nl).

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Marijke Kodden: "Alle wijsheid en kennis is al aanwezig"

Marijke Kodden: "Alle wijsheid en kennis is al aanwezig"

Steeds meer mensen staan op om de aarde gezonder te maken. Met belangrijke initiatieven herstellen zij wat eerder door de mens stuk is gemaakt. De aarde zal het...

Vermogensbeheerder Jack Cox:  "Een gouden aandeel voor onze aarde"

Vermogensbeheerder Jack Cox: "Een gouden aandeel voor onze aarde"

Het vooropstellen van het belang van de aandeelhouder is nog altijd de kern van ons huidige financieel economisch systeem. Dat moet en kan anders, betoogt Jack...

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

NRC-journalist Wouter van Noort: "Stop met versimpeling'

“Wat er in mijn ogen misgaat, is de aanname dat je de realiteit kunt controleren, dat er een bepaalde maakbaarheid is van complexiteit. Ik denk dat dat fundamenteel...

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Experttraining Alpina Group, How Company en NFF: nog enkele plaatsen vrij

Alpina Group, New Financial Forum en How Company hebben de handen ineengeslagen en organiseren op 23 juni 2023 een expert-communicatietraining volgens de methodieken...

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Het verhaal van Richard Veldboer... steun Stichting ALS Nederland

Willem Vreeswijk sprak met trainer Richard Veldboer (foto) die in 2020 de diagnose ALS kreeg. Een indrukwekkend verhaal van een positief ingestelde man, die in...

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

Jaap Fris: financiële sector dient ook andere vragen te stellen

"Gesprekken met financieel dienstverleners gingen altijd over opschalen, rendement en aflossingen, maar nooit over de inhoud. Uiteraard zijn ook wij voor zwarte...

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van het New Financial Forum. Een themanummer boordevol...

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland

Communiceren is de belangrijkste vaardigheid, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Je kunt nog zo’n goede vakman- of vrouw zijn, wanneer je niet in staat...

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden

We moeten om te beginnen onszelf redden. Want de aarde, die blijft wel bestaan. Dat was de boodschap van de Afrikaanse natuurgids Alan McSmith op de bijeenkomst...

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...