Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Wanneer heeft u voor het laatst gezegd ‘ik ga deze week eens even ontzettend aan mijn gunfactor werken’? Waarschijnlijk nog nooit. Ikzelf ook niet. Best wel apart als je bedenkt dat 80 procent van de zakelijke beslissingen wordt beïnvloed door de gunfactor.

Hebben bedrijven een gunfactor? Lijkt me wel. Persoonlijk ervaar ik het bij mijn supermarkt op de hoek, waar sympathieke jongens en meiden achter de kassa zitten en door hun praatje bijdragen aan een plezierige winkelervaring. Ik ervaar het ook bij online aanbieders, een prettige bediening, eenvoudig en met een lach. Andere organisaties zijn sympathiek door bij te dragen aan goede doelen of fairtrade-producten aan te bieden, zoals Tony’s Chocolonely. De vraag is echter aan welke knoppen je moet draaien om er invloed op te hebben. Zelf heb ik lang gedacht dat sympathie en authenticiteit de essentie vormen voor de gunfactor. Maar aan deze waarden wordt vrijwel nooit aandacht besteed bij de lancering van een nieuw product of dienst. Vaak wordt alleen gekeken of het product waarde toevoegt. Is dit het geval, dan kan je los. Nog even een marktconforme prijs erbij verzinnen, in de praktijk meestal een zo hoog mogelijke prijs waarbij het nog gekocht wordt, even bedenken of we het alleen online gaan verkopen of dat je ook fysiek aanwezig moet zijn, vervolgens flink van je af tetteren zodat iedereen weet dat jij het product aanbiedt en gegarandeerd dat er handel op gang komt.

Of dit voor de lange termijn een goede strategie is, waag ik te betwijfelen. In een wereld waar marketeers alleen laten zien wat er zo geweldig aan een bedrijf en zijn producten is, ontstaat steeds meer de behoefte aan echtheid. Een manier om als bedrijf echt te zijn, is door in je communicatie te praten en te schrijven alsof je het tegen een goede bekende hebt. Dus niet formaliseren in het kader van professionaliteit, maar informaliseren. Of zoals the godfather of advertising David Ogilvy jaren geleden al zei: ‘De klant is niet één of andere idioot, ze is je vrouw’. Een uitspraak die anno 2018, met een nog veel transparantere markt, zeer actueel is.

Het belangrijkste begrip dat ik in mijn zoektocht naar de gunfactor tegenkwam, is empathie. Het verschil met sympathie en authenticiteit is, dat empathie iets is dat je geeft. Door empathisch te zijn, ga je op de stoel van je klant zitten en ben je je werkelijk bewust van zijn situatie. Zeg wat je denkt, ook als dit lastig is. Roept dit bepaalde emoties op? Benoem deze emoties. Wees vriendelijk en heb plezier in wat je doet. Luister goed naar klanten. Niet alleen in persoonlijke gesprekken, ook door marktonderzoek. Dit zorgt voor scherp omschreven klantsegmenten en een FAQ die veel telefoontjes afvangt. Daarnaast is het belangrijk dat je tekortkomingen proactief overbrengt. Iedereen heeft ze, ook bedrijven. Dit maakt het overbrengen van je pluspunten zoveel geloofwaardiger.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Vroeger was alles beter (?)

Vroeger was alles beter (?)

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) De nieuwe mediaopties: duik erin. Het is leuk. Het helpt je vernieuwen en groeien en is dé manier om jeugd aan te...

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Adviseren gaat om zoveel meer dan prijs en product

Slimmer adviseren doe je natuurlijk ook door mee te gaan met je tijd, denk aan digitalisering. Maar, zo is de overtuiging van de kennispartners Ansvar (Turien...

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Duurzaamheid als onderdeel van het adviesgesprek

Ansvar introduceerde vorig jaar de ansvar bewust rijgedragverzekering. Rondom de jaarwisseling wordt het ansvar bewust label uitgebreid met de ansvar bewust woonhuis-en...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

Het kan geloofwaardiger. Echt wel...

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Een bedrijf heeft net als het leven ups en downs. Communiceer daarom ook eens over de downs, het maakt je bedrijf zoveel...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek...

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Wanneer...

Ansvar past autopremies aan

Ansvar past autopremies aan

Duurzame verzekeraar Ansvar past op 4 juli de autopremies aan van de Idéaal Autoverzekering en de Bewust Rijgedragverzekering. "We merkten dat deze verzekeringsproducten...

Mensen maken het verschil

Mensen maken het verschil

(door Marcel Kroon, Turien & Co.) Voor veel assurantiekantoren is marketing een onoverzichtelijk iets. Vaak een samenraapsel van zo’n beetje alles wat...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...