Waar zit de aan-knop van de gunfactor?

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Wanneer heeft u voor het laatst gezegd ‘ik ga deze week eens even ontzettend aan mijn gunfactor werken’? Waarschijnlijk nog nooit. Ikzelf ook niet. Best wel apart als je bedenkt dat 80 procent van de zakelijke beslissingen wordt beïnvloed door de gunfactor.

Hebben bedrijven een gunfactor? Lijkt me wel. Persoonlijk ervaar ik het bij mijn supermarkt op de hoek, waar sympathieke jongens en meiden achter de kassa zitten en door hun praatje bijdragen aan een plezierige winkelervaring. Ik ervaar het ook bij online aanbieders, een prettige bediening, eenvoudig en met een lach. Andere organisaties zijn sympathiek door bij te dragen aan goede doelen of fairtrade-producten aan te bieden, zoals Tony’s Chocolonely. De vraag is echter aan welke knoppen je moet draaien om er invloed op te hebben. Zelf heb ik lang gedacht dat sympathie en authenticiteit de essentie vormen voor de gunfactor. Maar aan deze waarden wordt vrijwel nooit aandacht besteed bij de lancering van een nieuw product of dienst. Vaak wordt alleen gekeken of het product waarde toevoegt. Is dit het geval, dan kan je los. Nog even een marktconforme prijs erbij verzinnen, in de praktijk meestal een zo hoog mogelijke prijs waarbij het nog gekocht wordt, even bedenken of we het alleen online gaan verkopen of dat je ook fysiek aanwezig moet zijn, vervolgens flink van je af tetteren zodat iedereen weet dat jij het product aanbiedt en gegarandeerd dat er handel op gang komt.

Of dit voor de lange termijn een goede strategie is, waag ik te betwijfelen. In een wereld waar marketeers alleen laten zien wat er zo geweldig aan een bedrijf en zijn producten is, ontstaat steeds meer de behoefte aan echtheid. Een manier om als bedrijf echt te zijn, is door in je communicatie te praten en te schrijven alsof je het tegen een goede bekende hebt. Dus niet formaliseren in het kader van professionaliteit, maar informaliseren. Of zoals the godfather of advertising David Ogilvy jaren geleden al zei: ‘De klant is niet één of andere idioot, ze is je vrouw’. Een uitspraak die anno 2018, met een nog veel transparantere markt, zeer actueel is.

Het belangrijkste begrip dat ik in mijn zoektocht naar de gunfactor tegenkwam, is empathie. Het verschil met sympathie en authenticiteit is, dat empathie iets is dat je geeft. Door empathisch te zijn, ga je op de stoel van je klant zitten en ben je je werkelijk bewust van zijn situatie. Zeg wat je denkt, ook als dit lastig is. Roept dit bepaalde emoties op? Benoem deze emoties. Wees vriendelijk en heb plezier in wat je doet. Luister goed naar klanten. Niet alleen in persoonlijke gesprekken, ook door marktonderzoek. Dit zorgt voor scherp omschreven klantsegmenten en een FAQ die veel telefoontjes afvangt. Daarnaast is het belangrijk dat je tekortkomingen proactief overbrengt. Iedereen heeft ze, ook bedrijven. Dit maakt het overbrengen van je pluspunten zoveel geloofwaardiger.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Het werk gaat door... Jan Hamburger

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...