Ken je vak: groen kost poen

Björn Jalving 2020

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP 3.

"Door het thuiswerken, het thuis of om het huis sporten en de gesloten horeca had ik de laatste weken het gevoel dat iedere week een aantal uren extra bevatte. Hierdoor had ik wat meer tijd om ’s ochtends eens uitgebreid de krant te lezen of ’s avonds tv te kijken. Inmiddels gaan veel van de vrijgekomen uren op aan videobellen, maar de zondagavond houd ik vrij. Dan kan ik lekker een avondje voor de buis, kijken naar het televisieprogramma dat mij gegrepen heeft, Dragons’ Den. 

In het programma pitchen startende ondernemers hun idee, product of concept voor vijf dragons. De dragons zijn ervaren ondernemers die graag willen investeren in kansrijke startende ondernemingen. Uiteraard leidt niet iedere pitch tot een investering, maar wanneer dit wel het geval is dan kan deze investering voor de startende ondernemer een vliegwiel zijn voor verdere groei. Daarnaast kan de startende ondernemer van de ervaring en het netwerk van de Dragon gebruik maken. 

Naast dat het programma leuk weg kijkt, doet het je ook beseffen dat we in Nederland een hoop creatieve, innovatieve en ondernemende mensen hebben. Daarnaast viel me op dat in veel van de pitches duurzaamheid een belangrijk thema vormt. Uiteenlopend van fruitijs tot aggregaten op zonne-energie in plaats van diesel. Maar denk ook aan eerlijke koffie, veganistische mayonaise, efficiënte verwarming of waterflessen met daarin pillendozen (zodat medicijnen en supplementen niet vergeten worden). In sommige van deze pitches stond duurzaamheid centraal, in andere pitches was duurzaamheid niet het hoofddoel maar was dit wel een belangrijk en onderscheidend item. Eén van de dragons verwoordde het kort en krachtig “Groen kost poen”, toen hij de prijs van veganistische mayonaise hoorde.

En inderdaad veel duurzame producten zullen in de aanschaf wat duurder zijn dan de ‘grijze variant’, denk bijvoorbeeld aan biologische kipfilet en elektrische auto’s. Desondanks besluiten steeds meer consumenten deze producten aan te schaffen en betalen ze de meerprijs. Soms zal dit uit principiële overwegingen zijn, maar vaak ook omdat de duurzame producten naast het duurzaamheidsvoordeel ook nog één of meer andere voordelen bieden. De veganistische mayonaise is misschien wel  minder vet en een elektrische auto is fiscaal en qua gebruik per kilometer interessant.

Wat betekent dit voor duurzame verzekeringen? Bij verzekeraars wordt er bij duurzaamheid al heel snel gekeken naar de beleggingen. En terecht: als institutionele beleggers kunnen verzekeraars immers impact hebben door bijvoorbeeld het uitsluiten van niet duurzame beleggingen, duurzaamheidsfactoren mee te laten wegen in beleggingsbeslissingen, de dialoog over duurzaamheid aan te gaan met partijen waarin ze beleggen of door te stemmen op een aandeelhoudersvergadering voor meer duurzaamheid. Maar deze beleggingen zijn slechts één kant van de medaille. Aan de andere kant heeft een verzekeraar tienduizenden, honderdduizenden of zelfs miljoenen verplichtingen in de vorm van verzekeringscontracten. 

Juist deze verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming. Hoe houden we zonnepanelen verzekerbaar, hoe verzekeren we innovatieve bedrijven wanneer er niet of nauwelijks data voorhanden is, hoe gaan we om met duurzaam schade herstel ook als hierdoor de economische waarde toeneemt, hoe wordt er in de verzekeringsvoorwaarden geanticipeerd op de deel-economie en hoe kunnen we ervoor zorgen dat zorgvuldige bestuurders minder premie betalen? Zomaar wat ideeën die vragen om ondernemende geesten in onze sector!"
 

Reactie toevoegen

 
PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

“We zijn ontzettend blij en voelen ons vereerd dat wij genomineerd zijn voor de VVP Advies Award 2024 in de categorie Pensioen. Het bedrijf is de afgelopen...

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...