Waarom autoverzekeringen steeds duurder worden

Autoverzekering De Vereende

Verzekeraars hebben jaren lang te lage premies gerekend voor hun autoverzekeringen als gevolg van sterke concurrentie. Immers, een verzekeraar die een lage autopremie rekent, staat bovenaan in de (premie)vergelijkingssites en zal door een verzekeringnemer eerder worden gekozen dan een verzekeraar die een hogere premie rekent (en zichzelf hierdoor uit de markt prijst). Door de toenemende schadelast komen verzekeraars steeds vaker niet uit met deze lage premies en lijden hierdoor verlies.

Waardoor neemt die schadelast dan zo toe de laatste jaren? Dit heeft meerdere oorzaken:

Letselschades

Het aantal letselschades in het verkeer neemt steeds meer toe, enerzijds omdat het steeds drukker wordt in het verkeer. Het gebruik van de smartphone in het verkeer is niet meer weg te denken en dit is helaas een hele grote boosdoener als het om de schadeoorzaak gaat.

Maar bijvoorbeeld ook omdat er steeds meer (geluidsarme) elektrische voertuigen in het verkeer rijden waar anders op geanticipeerd moet worden. Denk maar aan de elo-bike en de speedpedelec: ‘Fietsen’ die veel sneller voor je neus kunnen staan dan een gewone fiets, en waarmee dus op een andere manier rekening moet worden gehouden bij deelname aan het verkeer. Want ook al is een speedpedelec wettelijk gezien een motorrijtuig, de bestuurder ervan is minstens net zo kwetsbaar als een gewone fietser.

De letselschadeuitkeringen nemen ook in hoogte toe en smartengelduitkeringen komen ook steeds vaker voor en kunnen dan ook nog eens hoger zijn dan vroeger. Daarnaast is vanaf 1 januari 2019 ook de vergoeding van affectieschade wettelijk geregeld wat ook zal kunnen leiden tot een toenemende schadelast.

Cascoschadeuitkeringen

Anderzijds worden cascoschadeuitkeringen steeds hoger: het wordt steeds duurder om schades aan auto’s te repareren. Auto’s zijn steeds meer voorzien van allerlei technische snufjes, van elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde buitentemperatuurmeter en dodehoek-detectie tot slimme koplampen die de bestuurder kunnen ‘vertellen’ of zijn auto wel of niet in dat smalle straatje past.

Nog een voorbeeld: vroeger gaf het merkembleem in de grille van de auto aan om welk merk auto het ging. Tegenwoordig geeft het embleem nog steeds aan welk merk auto het vertegenwoordigt, maar in het merkembleem huizen ook allerlei sensoren die te maken hebben met de adaptieve cruisecontrol, sensoren voor automatisch parkeren, er kan een camera in zitten, het signaleert of de auto wel netjes tussen de lijnen op de weg rijdt, ga zo maar door.

Waar vroeger een merkembleem een paar euro kostte, kost dat technische wonder vol elektronica nu enkele honderden euro’s. En dat is dan nog maar één klein onderdeel van een moderne auto.

Het is dus niet verwonderlijk dat als er een schade plaatsvindt, de schadeuitkering een heel stuk hoger is dan een aantal jaren geleden. En dat verzekeraars, naast zich bezig te houden met schadepreventieve maatregelen, zich helaas ook genoodzaakt zien de verzekeringspremies af te stemmen op de hedendaagse risico’s.

Opletten!

Van groot belang om de premie betaalbaar te houden, is dat de schade-uitkeringen niet verder stijgen, of liever nog dat het aantal schades wordt verminderd. Hier helpen de elektronische rijhulpmiddelen ook aan mee, maar de bestuurder zal toch voorlopig zelf zijn aandacht op de weg moeten houden en zich niet laten afleiden van zijn taak: de auto besturen. Die elektronische rijhulpmiddelen kunnen de bestuurder ook zo’n gevoel van veiligheid geven dat de aandacht van de bestuurder verslapt omdat ‘de auto zelf wel oplet’. Gelukkig bieden steeds meer verzekeraars hulp, in de vorm van apps die het rijgedrag monitoren of het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden onmogelijk maken. En hier uiteraard een premievoordeel tegenover stellen wanneer blijkt dat het rijgedrag van de verzekerde aantoonbaar verbetert. Een mooi voorbeeld hiervan is het Rij-Zeker-project van de Vereende zelf!

Meer informatie op de site van De Vereende.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen wordt per 1 november 2023 de opvolger van Ingrid Visscher als directievoorzitter van de Vereende. Ze vormt dan samen met CFRO Harmen Ettema...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Premie autoverzekering binnen dezelfde wijk tot honderden euro’s duurder

Premie autoverzekering binnen dezelfde wijk tot honderden euro’s duurder

Als men binnen de eigen woonwijk of straat verhuist, kan de premie van de autoverzekering flink stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de financiële vergelijkingssite...

Slippers…

Slippers…

De Vereende noemt het verstandig om altijd passend schoeisel te dragen tijdens het rijden. De stelling: ‘Als ik met slippers in een auto rijd, ben ik gewoon...

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Vergeleken met juni vorig jaar is de autoverzekeringspremie met 19,6 procent gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Dat komt neer op een gemiddelde premiestijging...

Aantal schademeldingen Waarborgfonds neemt weer toe

Aantal schademeldingen Waarborgfonds neemt weer toe

Na een aantal ‘coronajaren’ waarin het aantal schademeldingen lager was, is het aantal schademeldingen weer toegenomen, zo blijkt uit het jaarverslag...

Diefstal elektrische/hybride auto's verdubbeld

Diefstal elektrische/hybride auto's verdubbeld

Het aantal diefstallen van elektrische/hybride voertuigen neemt nog steeds toe. In het afgelopen jaar zijn er bijna twee keer zoveel gestolen dan een jaar eerder:...

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

De Vereende zag het premie-inkomen vorig jaar met acht procent toenemen van 55,9 miljoen euro naar 60,4 miljoen. Mede door de snelle premiegroei van de afgelopen...