Waarom autoverzekeringen steeds duurder worden

Autoverzekering De Vereende

Verzekeraars hebben jaren lang te lage premies gerekend voor hun autoverzekeringen als gevolg van sterke concurrentie. Immers, een verzekeraar die een lage autopremie rekent, staat bovenaan in de (premie)vergelijkingssites en zal door een verzekeringnemer eerder worden gekozen dan een verzekeraar die een hogere premie rekent (en zichzelf hierdoor uit de markt prijst). Door de toenemende schadelast komen verzekeraars steeds vaker niet uit met deze lage premies en lijden hierdoor verlies.

Waardoor neemt die schadelast dan zo toe de laatste jaren? Dit heeft meerdere oorzaken:

Letselschades

Het aantal letselschades in het verkeer neemt steeds meer toe, enerzijds omdat het steeds drukker wordt in het verkeer. Het gebruik van de smartphone in het verkeer is niet meer weg te denken en dit is helaas een hele grote boosdoener als het om de schadeoorzaak gaat.

Maar bijvoorbeeld ook omdat er steeds meer (geluidsarme) elektrische voertuigen in het verkeer rijden waar anders op geanticipeerd moet worden. Denk maar aan de elo-bike en de speedpedelec: ‘Fietsen’ die veel sneller voor je neus kunnen staan dan een gewone fiets, en waarmee dus op een andere manier rekening moet worden gehouden bij deelname aan het verkeer. Want ook al is een speedpedelec wettelijk gezien een motorrijtuig, de bestuurder ervan is minstens net zo kwetsbaar als een gewone fietser.

De letselschadeuitkeringen nemen ook in hoogte toe en smartengelduitkeringen komen ook steeds vaker voor en kunnen dan ook nog eens hoger zijn dan vroeger. Daarnaast is vanaf 1 januari 2019 ook de vergoeding van affectieschade wettelijk geregeld wat ook zal kunnen leiden tot een toenemende schadelast.

Cascoschadeuitkeringen

Anderzijds worden cascoschadeuitkeringen steeds hoger: het wordt steeds duurder om schades aan auto’s te repareren. Auto’s zijn steeds meer voorzien van allerlei technische snufjes, van elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde buitentemperatuurmeter en dodehoek-detectie tot slimme koplampen die de bestuurder kunnen ‘vertellen’ of zijn auto wel of niet in dat smalle straatje past.

Nog een voorbeeld: vroeger gaf het merkembleem in de grille van de auto aan om welk merk auto het ging. Tegenwoordig geeft het embleem nog steeds aan welk merk auto het vertegenwoordigt, maar in het merkembleem huizen ook allerlei sensoren die te maken hebben met de adaptieve cruisecontrol, sensoren voor automatisch parkeren, er kan een camera in zitten, het signaleert of de auto wel netjes tussen de lijnen op de weg rijdt, ga zo maar door.

Waar vroeger een merkembleem een paar euro kostte, kost dat technische wonder vol elektronica nu enkele honderden euro’s. En dat is dan nog maar één klein onderdeel van een moderne auto.

Het is dus niet verwonderlijk dat als er een schade plaatsvindt, de schadeuitkering een heel stuk hoger is dan een aantal jaren geleden. En dat verzekeraars, naast zich bezig te houden met schadepreventieve maatregelen, zich helaas ook genoodzaakt zien de verzekeringspremies af te stemmen op de hedendaagse risico’s.

Opletten!

Van groot belang om de premie betaalbaar te houden, is dat de schade-uitkeringen niet verder stijgen, of liever nog dat het aantal schades wordt verminderd. Hier helpen de elektronische rijhulpmiddelen ook aan mee, maar de bestuurder zal toch voorlopig zelf zijn aandacht op de weg moeten houden en zich niet laten afleiden van zijn taak: de auto besturen. Die elektronische rijhulpmiddelen kunnen de bestuurder ook zo’n gevoel van veiligheid geven dat de aandacht van de bestuurder verslapt omdat ‘de auto zelf wel oplet’. Gelukkig bieden steeds meer verzekeraars hulp, in de vorm van apps die het rijgedrag monitoren of het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden onmogelijk maken. En hier uiteraard een premievoordeel tegenover stellen wanneer blijkt dat het rijgedrag van de verzekerde aantoonbaar verbetert. Een mooi voorbeeld hiervan is het Rij-Zeker-project van de Vereende zelf!

Meer informatie op de site van De Vereende.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te...

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Promovendum komt met inflatiebeschermer

Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering

Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert

Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar

(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premies autoverzekering iets gedaald

Premies autoverzekering iets gedaald

Autoverzekeringen zijn in het eerste halfjaar van 2022 iets goedkoper geworden. De gemiddelde premie voor een autoverzekering was in januari tot en met juni van...

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...