Wat geeft jou energie?

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien is het van essentieel belang dat zowel de leiders als de medewerkers energiek zijn. Deze energie is niet alleen nodig om de dagelijkse werkzaamheden uit te voeren, maar ook om ideeën voor verbetering te blijven genereren en realiseren. Hoe zorg je dat jezelf en je medewerkers dat beetje extra energie hebben? Hoe meet je dat eigenlijk?

De taal van energie is van ons allemaal en kent een bewezen onderbouwing vanuit de natuurkunde. Een beetje kennis van energiemanagement is voor iedereen van belang. Laten we beginnen met de Eerste Hoofdwet (de wet van het behoud van energie). Deze wet stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden. Dit betekent vanuit het perspectief van energiemanagement dat positieve energie, als er niets mee gebeurt, kan omslaan in negatieve energie, ook wel ‘frustratie’ genoemd. Als een medewerker bijvoorbeeld vol energie aangeeft dat hij op basis van de feedback van klanten iets in het proces wil verbeteren en de manager luistert hier niet of onvoldoende naar, kan deze positieve betrokkenheid omslaan in frustratie.

Herkenbaar? In een tijd waarin de nieuwe ontwikkelingen elkaar in razend tempo lijken op te volgen, is het belangrijk om alle beschikbare energie in te zetten. Weet jij wat jezelf of je medewerkers energie of juist frustratie geeft? Ik vraag in workshops en trainingen regelmatig aan de deelnemers wat hun komend jaar, los van alle doelstellingen, nu een energieboost zou geven. Dan krijg je vaak hele mooie en realistische dromen als: een dag meelopen met een adviseur, de VVP Advies Award winnen (of een andere prijs), meer dan x aantal volgers op social media bereiken. Je kunt je voorstellen wat een energie het geeft als medewerkers tijd mogen vrijmaken voor hun dromen.

Hoe meet je de energie?

Dit is niet zo ingewikkeld als het wellicht lijkt. Je kunt medewerkers (en ook jezelf) vragen welk cijfer zij hun energielevel geven aan het einde van een werkdag. Onderzoek (MSI-ACI Europe bv) heeft uitgewezen dat medewerkers die met veel energie naar huis gaan, significant veel meer betrokken zijn en dat zij een veel proactievere rol in verbeteringen doorvoeren voor de klant vervullen, dan medewerkers met een laag energielevel. Een hoog energielevel is dus een win voor de medewerker én de organisatie. En laten we ook niet vergeten hoe fijn het is voor het thuisfront als iemand mét energie thuiskomt. Belangrijk om hierover in gesprek te gaan of blijven met medewerkers en dit actief ge-zamenlijk in de plannen voor 2024 te verwer ken. Dan kun je de energielekken dichten en nog meer tijd vrijmaken voor de energiegevers in de werkzaamheden. Ik zou zeggen, laat de energie maar stromen!

‘Laat de energie maar stromen’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek De klant-energieke organisatie Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder meer bij ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...

Sonja Stalfoort lanceert praktijkboek over Klant Energieke Organisaties

Sonja Stalfoort lanceert praktijkboek over Klant Energieke Organisaties

“Klanten die je bedrijf energie geeft, is de enige duurzame energiebron waarop elke organisatie zou moeten draaien”, aldus Sonja Stalfoort tijdens de...

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies)...

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Toeval of niet? De jury van de VVP Advies Award 2019 koos drie ‘traditionele’ advieskantoren voor de laatste ronde, die wordt gespeeld tijdens de VVP...

De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid

De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid

Wat maakt u klantvriendelijk? Beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel zijn voor consumenten belangrijke waarden in de beoordeling...

DSW als eerste verzekeraar in Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven

DSW als eerste verzekeraar in Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven

Zorgverzekeraar DSW heeft als eerste verzekeringsmaatschappij de Top 10 gehaald van Klantvriendelijkste Bedrijven van 2019. DSW werd zesde. Op de eerste plaats kwam...

DSW: Net Promoter Score van +48

DSW: Net Promoter Score van +48

Met de Net Promotor Score (NPS) wordt aangegeven in hoeverre klanten bereid zijn een bedrijf aan te bevelen. In het onderzoek ten behoeve van de prijs Klantvriendelijkste...

Omarm de stalker in je

Omarm de stalker in je

Omarm de stalker in je, schrijft het door veel financieel adviseurs geroemde Coolblue op een pagina of haar website waarop is te zien hoe zij social media inzet....

Pitches VVP Advies Award 2019

Pitches VVP Advies Award 2019

De zes genomineerden voor de VVP Advies Award 2019 pitchten hun klantgerichte aanpak woensdagmiddag ten overstaan van de jury. De A(dvies)-factor, zoveel werd wel...