Wat geeft jou energie?

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien is het van essentieel belang dat zowel de leiders als de medewerkers energiek zijn. Deze energie is niet alleen nodig om de dagelijkse werkzaamheden uit te voeren, maar ook om ideeën voor verbetering te blijven genereren en realiseren. Hoe zorg je dat jezelf en je medewerkers dat beetje extra energie hebben? Hoe meet je dat eigenlijk?

De taal van energie is van ons allemaal en kent een bewezen onderbouwing vanuit de natuurkunde. Een beetje kennis van energiemanagement is voor iedereen van belang. Laten we beginnen met de Eerste Hoofdwet (de wet van het behoud van energie). Deze wet stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden. Dit betekent vanuit het perspectief van energiemanagement dat positieve energie, als er niets mee gebeurt, kan omslaan in negatieve energie, ook wel ‘frustratie’ genoemd. Als een medewerker bijvoorbeeld vol energie aangeeft dat hij op basis van de feedback van klanten iets in het proces wil verbeteren en de manager luistert hier niet of onvoldoende naar, kan deze positieve betrokkenheid omslaan in frustratie.

Herkenbaar? In een tijd waarin de nieuwe ontwikkelingen elkaar in razend tempo lijken op te volgen, is het belangrijk om alle beschikbare energie in te zetten. Weet jij wat jezelf of je medewerkers energie of juist frustratie geeft? Ik vraag in workshops en trainingen regelmatig aan de deelnemers wat hun komend jaar, los van alle doelstellingen, nu een energieboost zou geven. Dan krijg je vaak hele mooie en realistische dromen als: een dag meelopen met een adviseur, de VVP Advies Award winnen (of een andere prijs), meer dan x aantal volgers op social media bereiken. Je kunt je voorstellen wat een energie het geeft als medewerkers tijd mogen vrijmaken voor hun dromen.

Hoe meet je de energie?

Dit is niet zo ingewikkeld als het wellicht lijkt. Je kunt medewerkers (en ook jezelf) vragen welk cijfer zij hun energielevel geven aan het einde van een werkdag. Onderzoek (MSI-ACI Europe bv) heeft uitgewezen dat medewerkers die met veel energie naar huis gaan, significant veel meer betrokken zijn en dat zij een veel proactievere rol in verbeteringen doorvoeren voor de klant vervullen, dan medewerkers met een laag energielevel. Een hoog energielevel is dus een win voor de medewerker én de organisatie. En laten we ook niet vergeten hoe fijn het is voor het thuisfront als iemand mét energie thuiskomt. Belangrijk om hierover in gesprek te gaan of blijven met medewerkers en dit actief ge-zamenlijk in de plannen voor 2024 te verwer ken. Dan kun je de energielekken dichten en nog meer tijd vrijmaken voor de energiegevers in de werkzaamheden. Ik zou zeggen, laat de energie maar stromen!

‘Laat de energie maar stromen’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek De klant-energieke organisatie Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder meer bij ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA heeft de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. VvAA heeft nu drie jaar de Gouden Oor Erkenning voor de onderdelen Verzekeringen, Legal en Ledenservice....

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

Geef medewerkers de ruimte

Geef medewerkers de ruimte

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 5) Ken jij een organisatie waar medewerkers tot 2.000 dollar mogen besteden om een probleem voor een klant op te lossen zonder...

Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...