Wat geeft jou energie?

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien is het van essentieel belang dat zowel de leiders als de medewerkers energiek zijn. Deze energie is niet alleen nodig om de dagelijkse werkzaamheden uit te voeren, maar ook om ideeën voor verbetering te blijven genereren en realiseren. Hoe zorg je dat jezelf en je medewerkers dat beetje extra energie hebben? Hoe meet je dat eigenlijk?

De taal van energie is van ons allemaal en kent een bewezen onderbouwing vanuit de natuurkunde. Een beetje kennis van energiemanagement is voor iedereen van belang. Laten we beginnen met de Eerste Hoofdwet (de wet van het behoud van energie). Deze wet stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden. Dit betekent vanuit het perspectief van energiemanagement dat positieve energie, als er niets mee gebeurt, kan omslaan in negatieve energie, ook wel ‘frustratie’ genoemd. Als een medewerker bijvoorbeeld vol energie aangeeft dat hij op basis van de feedback van klanten iets in het proces wil verbeteren en de manager luistert hier niet of onvoldoende naar, kan deze positieve betrokkenheid omslaan in frustratie.

Herkenbaar? In een tijd waarin de nieuwe ontwikkelingen elkaar in razend tempo lijken op te volgen, is het belangrijk om alle beschikbare energie in te zetten. Weet jij wat jezelf of je medewerkers energie of juist frustratie geeft? Ik vraag in workshops en trainingen regelmatig aan de deelnemers wat hun komend jaar, los van alle doelstellingen, nu een energieboost zou geven. Dan krijg je vaak hele mooie en realistische dromen als: een dag meelopen met een adviseur, de VVP Advies Award winnen (of een andere prijs), meer dan x aantal volgers op social media bereiken. Je kunt je voorstellen wat een energie het geeft als medewerkers tijd mogen vrijmaken voor hun dromen.

Hoe meet je de energie?

Dit is niet zo ingewikkeld als het wellicht lijkt. Je kunt medewerkers (en ook jezelf) vragen welk cijfer zij hun energielevel geven aan het einde van een werkdag. Onderzoek (MSI-ACI Europe bv) heeft uitgewezen dat medewerkers die met veel energie naar huis gaan, significant veel meer betrokken zijn en dat zij een veel proactievere rol in verbeteringen doorvoeren voor de klant vervullen, dan medewerkers met een laag energielevel. Een hoog energielevel is dus een win voor de medewerker én de organisatie. En laten we ook niet vergeten hoe fijn het is voor het thuisfront als iemand mét energie thuiskomt. Belangrijk om hierover in gesprek te gaan of blijven met medewerkers en dit actief ge-zamenlijk in de plannen voor 2024 te verwer ken. Dan kun je de energielekken dichten en nog meer tijd vrijmaken voor de energiegevers in de werkzaamheden. Ik zou zeggen, laat de energie maar stromen!

‘Laat de energie maar stromen’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek De klant-energieke organisatie Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder meer bij ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Zonder woorden

Zonder woorden

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...

Verzekeren: voor of tegen?

Verzekeren: voor of tegen?

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Wat is jouw verhaal?

Wat is jouw verhaal?

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in VVP 2) Elk bedrijf heeft een uniek eigen verhaal, maar wordt dit verhaal ook verteld? Klanten willen graag weten waarom je doet...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

De juiste plannen realiseren

De juiste plannen realiseren

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 06-2022) Hoe weet je nu of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Het antwoord is heel simpel: door...