Wie wint?

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken of er iemand ook daadwerkelijk mijn tekstbrouwsels leest. En jawel hoor! Zes inzendingen, zes mooie herschreven teksten.

Wat was ook alweer de opdracht? Herschrijf de volgende tekst, met de regels van eenvoudig schrijven: “Het moet gaan om een gebeurtenis die plotseling en onvoorzien is. Schade die ontstaat door langzaam inwerkende processen valt hier niet onder. De gebeurtenis moet plaatsvinden tijdens de looptijd van de verzekering. Een gebeurtenis is een voorval of een reeks van voorvallen die met elkaar verband houden, waardoor schade ontstaat. En bij het sluiten van de verzekering moet het voor u en voor ons onzeker zijn dat uit deze gebeurtenis schade zal ontstaan. Dit wordt ook wel het wettelijke vereiste van onzekerheid genoemd.”

De regels:

1. Begin opnieuw! Gooi je huidige tekst weg.

2. Wie is je lezer?

3. Wat wil je precies zeggen?

4. Schrap overbodige tekst.

5. Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort.

6. Na een punt begint een zin op een nieuwe regel.

7. Een zin mag niet langer zijn dan één regel.

8. Kies voor eenvoudigere woorden.

9. Als je toch een moeilijk woord moet gebruiken, neem dan een definitie van het woord op.

Wat kwam er op terug? Hele mooie, andere teksten. Bijna iedereen had zitten zwoegen op termen als: gebeurtenis, onvoorzien voorval, langzaam inwerkende processen. Maar het is ze gelukt! Bijna iedereen begon een nieuwe zin op een nieuwe regel en ook is er goed gelet op het maximum aantal woorden.

En welke vind ik nou eigenlijk het best? Iedereen heeft z’n best gedaan, dank daarvoor! Voor mij is de tekst van Marcel Nieuwendijk de winnaar. Korte zinnen, terug naar waar het om gaat, geen overbodige informatie. Enig verbeterpuntje zou nog kunnen zijn dat het gebruik van kopjes nog iets kan toevoegen aan de structuur.

Maar eigenlijk winnen de klanten nog het meest. Als iedereen een beetje meer nadenkt over teksten, een beetje makkelijker gaat schrijven, een beetje rekening houdt met het niveau van de lezer, dan winnen we niet een beetje, maar een heleboel.

Marcel! Ik stuur je de dubbele uitgave van Taal is zeg maar echt mijn ding en dan nog iets van Paulien Cornelisse. Dit boek staat vol met nutteloze en lachwekkende analyses van ons taalgebruik. Ze schrijft niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten praten, maar over hoe ze dat per ongeluk doen. Veel plezier ermee!

‘Eigenlijk winnen de klanten nog het meest’

De winnende tekst van Marcel Nieuwendijk luidt:

– Je hebt een verzekering voor je huis genomen.

– Je hebt de polis gekregen.

– Je hebt de premie betaald, of die ga je snel beta len.

– Er gebeurt iets met je huis, of in je huis.

– Je wist van tevoren niet dat het zou gebeuren.

– Dan krijg je het geld van de reparatie vanuit de verzekering terug.

– Er gebeurt iets en je wist van tevoren dat het zou gaan gebeuren.

– Of je kon het weten.

– Dan krijg je geen geld vanuit de verzekering terug.

Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Meer informatie: https://www.soepel.nu.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Onderzoek TJIP: grote kansen voor proactieve financieel dienstverleners

Consumenten worden door financiële dienstverleners graag regelmatig en met een persoonlijk aanbod benaderd. 72 procent van de ondervraagden vindt dit cruciaal,...

Nieuw klantgericht leiderschap

Nieuw klantgericht leiderschap

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2021) Hoe weet je of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Dat kan alleen door de klant écht...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online...

Consument heeft onderzoeksplicht

Consument heeft onderzoeksplicht

(Kifid-uitspraak GC 2021-0723) Florius heeft voor de wijziging van een bestaande hypothecaire geldlening de consumenten een offerte verstrekt die per abuis gebaseerd...

Consistentie geeft vertrouwen

Consistentie geeft vertrouwen

(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...

Op klantreis!

Op klantreis!

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging...

Wat levert het op?

Wat levert het op?

(Karin van Geelen, communicatiespecialist, in Ken je vak! VVP 6-2020) Leuk die sociale media, maar wat levert het nou werkelijk op? Wat is de ROI van een post,...

Financieel dienstverlener als influencer?

Financieel dienstverlener als influencer?

(Communicatie door Karin van Geelen, communicatiedeskundige, in VVP 5-2020) Hoe krijg je het verhaal van je onderneming bij de juiste lezers en kijkers? Dat hangt...

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...