Wie wint?

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken of er iemand ook daadwerkelijk mijn tekstbrouwsels leest. En jawel hoor! Zes inzendingen, zes mooie herschreven teksten.

Wat was ook alweer de opdracht? Herschrijf de volgende tekst, met de regels van eenvoudig schrijven: “Het moet gaan om een gebeurtenis die plotseling en onvoorzien is. Schade die ontstaat door langzaam inwerkende processen valt hier niet onder. De gebeurtenis moet plaatsvinden tijdens de looptijd van de verzekering. Een gebeurtenis is een voorval of een reeks van voorvallen die met elkaar verband houden, waardoor schade ontstaat. En bij het sluiten van de verzekering moet het voor u en voor ons onzeker zijn dat uit deze gebeurtenis schade zal ontstaan. Dit wordt ook wel het wettelijke vereiste van onzekerheid genoemd.”

De regels:

1. Begin opnieuw! Gooi je huidige tekst weg.

2. Wie is je lezer?

3. Wat wil je precies zeggen?

4. Schrap overbodige tekst.

5. Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort.

6. Na een punt begint een zin op een nieuwe regel.

7. Een zin mag niet langer zijn dan één regel.

8. Kies voor eenvoudigere woorden.

9. Als je toch een moeilijk woord moet gebruiken, neem dan een definitie van het woord op.

Wat kwam er op terug? Hele mooie, andere teksten. Bijna iedereen had zitten zwoegen op termen als: gebeurtenis, onvoorzien voorval, langzaam inwerkende processen. Maar het is ze gelukt! Bijna iedereen begon een nieuwe zin op een nieuwe regel en ook is er goed gelet op het maximum aantal woorden.

En welke vind ik nou eigenlijk het best? Iedereen heeft z’n best gedaan, dank daarvoor! Voor mij is de tekst van Marcel Nieuwendijk de winnaar. Korte zinnen, terug naar waar het om gaat, geen overbodige informatie. Enig verbeterpuntje zou nog kunnen zijn dat het gebruik van kopjes nog iets kan toevoegen aan de structuur.

Maar eigenlijk winnen de klanten nog het meest. Als iedereen een beetje meer nadenkt over teksten, een beetje makkelijker gaat schrijven, een beetje rekening houdt met het niveau van de lezer, dan winnen we niet een beetje, maar een heleboel.

Marcel! Ik stuur je de dubbele uitgave van Taal is zeg maar echt mijn ding en dan nog iets van Paulien Cornelisse. Dit boek staat vol met nutteloze en lachwekkende analyses van ons taalgebruik. Ze schrijft niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten praten, maar over hoe ze dat per ongeluk doen. Veel plezier ermee!

‘Eigenlijk winnen de klanten nog het meest’

De winnende tekst van Marcel Nieuwendijk luidt:

– Je hebt een verzekering voor je huis genomen.

– Je hebt de polis gekregen.

– Je hebt de premie betaald, of die ga je snel beta len.

– Er gebeurt iets met je huis, of in je huis.

– Je wist van tevoren niet dat het zou gebeuren.

– Dan krijg je het geld van de reparatie vanuit de verzekering terug.

– Er gebeurt iets en je wist van tevoren dat het zou gaan gebeuren.

– Of je kon het weten.

– Dan krijg je geen geld vanuit de verzekering terug.

Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Meer informatie: https://www.soepel.nu.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...

AnsvarIdéa en Soepel willen schadeverzekeringen toegankelijker maken

AnsvarIdéa en Soepel willen schadeverzekeringen toegankelijker maken

AnsvarIdéa ondersteunt Soepel in het beter toegankelijk maken van schadeverzekeringen voor laaggeletterden. Soepel is opgericht door Mieke Dadema. “Bij...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...