Wie wint?

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken of er iemand ook daadwerkelijk mijn tekstbrouwsels leest. En jawel hoor! Zes inzendingen, zes mooie herschreven teksten.

Wat was ook alweer de opdracht? Herschrijf de volgende tekst, met de regels van eenvoudig schrijven: “Het moet gaan om een gebeurtenis die plotseling en onvoorzien is. Schade die ontstaat door langzaam inwerkende processen valt hier niet onder. De gebeurtenis moet plaatsvinden tijdens de looptijd van de verzekering. Een gebeurtenis is een voorval of een reeks van voorvallen die met elkaar verband houden, waardoor schade ontstaat. En bij het sluiten van de verzekering moet het voor u en voor ons onzeker zijn dat uit deze gebeurtenis schade zal ontstaan. Dit wordt ook wel het wettelijke vereiste van onzekerheid genoemd.”

De regels:

1. Begin opnieuw! Gooi je huidige tekst weg.

2. Wie is je lezer?

3. Wat wil je precies zeggen?

4. Schrap overbodige tekst.

5. Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort.

6. Na een punt begint een zin op een nieuwe regel.

7. Een zin mag niet langer zijn dan één regel.

8. Kies voor eenvoudigere woorden.

9. Als je toch een moeilijk woord moet gebruiken, neem dan een definitie van het woord op.

Wat kwam er op terug? Hele mooie, andere teksten. Bijna iedereen had zitten zwoegen op termen als: gebeurtenis, onvoorzien voorval, langzaam inwerkende processen. Maar het is ze gelukt! Bijna iedereen begon een nieuwe zin op een nieuwe regel en ook is er goed gelet op het maximum aantal woorden.

En welke vind ik nou eigenlijk het best? Iedereen heeft z’n best gedaan, dank daarvoor! Voor mij is de tekst van Marcel Nieuwendijk de winnaar. Korte zinnen, terug naar waar het om gaat, geen overbodige informatie. Enig verbeterpuntje zou nog kunnen zijn dat het gebruik van kopjes nog iets kan toevoegen aan de structuur.

Maar eigenlijk winnen de klanten nog het meest. Als iedereen een beetje meer nadenkt over teksten, een beetje makkelijker gaat schrijven, een beetje rekening houdt met het niveau van de lezer, dan winnen we niet een beetje, maar een heleboel.

Marcel! Ik stuur je de dubbele uitgave van Taal is zeg maar echt mijn ding en dan nog iets van Paulien Cornelisse. Dit boek staat vol met nutteloze en lachwekkende analyses van ons taalgebruik. Ze schrijft niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten praten, maar over hoe ze dat per ongeluk doen. Veel plezier ermee!

‘Eigenlijk winnen de klanten nog het meest’

De winnende tekst van Marcel Nieuwendijk luidt:

– Je hebt een verzekering voor je huis genomen.

– Je hebt de polis gekregen.

– Je hebt de premie betaald, of die ga je snel beta len.

– Er gebeurt iets met je huis, of in je huis.

– Je wist van tevoren niet dat het zou gebeuren.

– Dan krijg je het geld van de reparatie vanuit de verzekering terug.

– Er gebeurt iets en je wist van tevoren dat het zou gaan gebeuren.

– Of je kon het weten.

– Dan krijg je geen geld vanuit de verzekering terug.

Mieke Dadema is initiatiefnemer van soepel.org en wil verzekeringen toegankelijk maken voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Meer informatie: https://www.soepel.nu.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert 30 januari het event ‘De menselijke maat: een must!’, waarin wordt ingegaan op de vraag hoe als verzekeraar...

Zonder woorden

Zonder woorden

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...

Wat geeft jou energie?

Wat geeft jou energie?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...

Verzekeren: voor of tegen?

Verzekeren: voor of tegen?

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Mieke Dadema roept in de nieuwe VVP 03-2023 lezers op de voorwaardentekst van een verzekeraar te herschrijven in begrijpelijke taal. “Onder alle inzendingen...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....