Wat geeft jou energie?

Sonja Stalfoort Ken je vak 2021

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien is het van essentieel belang dat zowel de leiders als de medewerkers energiek zijn. Deze energie is niet alleen nodig om de dagelijkse werkzaamheden uit te voeren, maar ook om ideeën voor verbetering te blijven genereren en realiseren. Hoe zorg je dat jezelf en je medewerkers dat beetje extra energie hebben? Hoe meet je dat eigenlijk?

De taal van energie is van ons allemaal en kent een bewezen onderbouwing vanuit de natuurkunde. Een beetje kennis van energiemanagement is voor iedereen van belang. Laten we beginnen met de Eerste Hoofdwet (de wet van het behoud van energie). Deze wet stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden. Dit betekent vanuit het perspectief van energiemanagement dat positieve energie, als er niets mee gebeurt, kan omslaan in negatieve energie, ook wel ‘frustratie’ genoemd. Als een medewerker bijvoorbeeld vol energie aangeeft dat hij op basis van de feedback van klanten iets in het proces wil verbeteren en de manager luistert hier niet of onvoldoende naar, kan deze positieve betrokkenheid omslaan in frustratie.

Herkenbaar? In een tijd waarin de nieuwe ontwikkelingen elkaar in razend tempo lijken op te volgen, is het belangrijk om alle beschikbare energie in te zetten. Weet jij wat jezelf of je medewerkers energie of juist frustratie geeft? Ik vraag in workshops en trainingen regelmatig aan de deelnemers wat hun komend jaar, los van alle doelstellingen, nu een energieboost zou geven. Dan krijg je vaak hele mooie en realistische dromen als: een dag meelopen met een adviseur, de VVP Advies Award winnen (of een andere prijs), meer dan x aantal volgers op social media bereiken. Je kunt je voorstellen wat een energie het geeft als medewerkers tijd mogen vrijmaken voor hun dromen.

Hoe meet je de energie?

Dit is niet zo ingewikkeld als het wellicht lijkt. Je kunt medewerkers (en ook jezelf) vragen welk cijfer zij hun energielevel geven aan het einde van een werkdag. Onderzoek (MSI-ACI Europe bv) heeft uitgewezen dat medewerkers die met veel energie naar huis gaan, significant veel meer betrokken zijn en dat zij een veel proactievere rol in verbeteringen doorvoeren voor de klant vervullen, dan medewerkers met een laag energielevel. Een hoog energielevel is dus een win voor de medewerker én de organisatie. En laten we ook niet vergeten hoe fijn het is voor het thuisfront als iemand mét energie thuiskomt. Belangrijk om hierover in gesprek te gaan of blijven met medewerkers en dit actief ge-zamenlijk in de plannen voor 2024 te verwer ken. Dan kun je de energielekken dichten en nog meer tijd vrijmaken voor de energiegevers in de werkzaamheden. Ik zou zeggen, laat de energie maar stromen!

‘Laat de energie maar stromen’

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek De klant-energieke organisatie Zij kent de financiële sector als geen ander en was werkzaam onder meer bij ARAG.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

De emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Passie met een vleugje humor

Passie met een vleugje humor

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “We streven er altijd naar om elke klant het gevoel te geven dat hij op dat moment onze enige klant is. Dit...

Van adviseur naar partner

Van adviseur naar partner

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Wij laten zien dat het niet alleen draait om advies geven, maar dat je het echte onderscheid kunt maken door...

Laat klanten geen nummer zijn

Laat klanten geen nummer zijn

(Klantgerichtheid in de praktijk, VVP 1-2024) “Klanten zijn geen nummer, we geven ze altijd alle aandacht. En dat geldt zeker voor hen die wat meer hulp...

Mooie grote woorden

Mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'

Het Verbond van Verzekeraars organiseert 30 januari het event ‘De menselijke maat: een must!’, waarin wordt ingegaan op de vraag hoe als verzekeraar...