Win tijd met AI en Machine Learning

Partner in Kennis Inpact

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat niet anders. De juiste informatie in deze enorme berg van data vinden, kan voelen als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

...

Belangrijke data zit verstopt in verzekeringsdocumenten, overvolle e-mailboxen, binnenkomende fysieke post, in je eigen systemen en grote hoeveelheden aan digitale berichten. Terwijl het cruciaal is om belangrijke informatie beschikbaar te hebben, om bijvoorbeeld risico’s goed in kaart te brengen.

Met de lancering van het inpact. ai platform, wordt een belangrijke stap gezet in het automatiseren binnen de verzekeringsbranche. Het platform richt zich namelijk op het omzetten van ongestructureerde data naar gestructureerde data, met behulp van AI-modellen, Machine Learning, Deep Learning en NLP.

Door berichten via het inpact.ai platform te verwerken, komt er een grote hoeveelheid aan gestructureerde data beschikbaar. Aansluiten op inpact.ai gaat gemakkelijk via standaard beschikbare API’s en de gestructureerde data is ook direct te matchen aan systeemhuizen, zoals ANVA en CCS. Hierdoor kunnen verdere processen eenvoudiger en efficiënter worden in gericht. Zo ben je minder tijd kwijt aan het zoeken naar de juiste informatie en helpt inpact.ai bij het versnellen van werkprocessen en automatisering.

Op de schadeafdeling

Het zal geen verrassing zijn dat er op een schadeafdeling tientallen tot honderden mails per dag binnenkomen. Dit is een mooi voorbeeld van enorme hoeveelheden ongestructureerde data die dagelijks in de verzekeringsbranche rondgaan. Hier is het aan de schadebehandelaar de weinig verdienstelijke taak om de administratieve handelingen rondom iedere afzonderlijke claim te regelen. En voor iedere claim te bepalen bij welk relatie- of schadedossier deze hoort, wie inhoudelijk met deze claim aan de slag mag gaan en wat er precies mee dient te gebeuren.

Nu zijn er al veel eenvoudige technieken beschikbaar die kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld tools die gebruik maken van tekstherkenning, om te zoeken naar het schadenummer en zo te komen tot het juiste dossier. Wanneer er dan één unieke match gevonden wordt, die helemaal overeenkomt, heeft dit toegevoegde waarde. Maar de uitdaging wordt groter wanneer het schadenummer ontbreekt of wanneer er over verschillende kantooromgevingen heen moet worden gezocht naar de juiste relatie.

Inpact.ai heeft specifieke claims AI-modellen getraind, gebruik makend van onder andere Natural Language Processing (NLP), om precies deze uitdagingen bij de mens weg te nemen. Alle ongestructureerde data in het bericht (head, body en bijlagen van de mail) wordt van kop tot staart bestudeerd en omgezet naar gestructureerde data. Op basis van deze data kan heel gericht worden bepaald wat voor type werk is binnengekomen, bij welk dossier het bericht thuishoort, wat wel of niet moet worden opgeslagen en waar. Ook kan inpact.ai instructies meegeven wie het bericht in behandeling moet nemen en welke specifieke actie van de behandelaar wordt gevraagd. Zo kan de schadebehandelaar primair gefocust zijn op de inhoudelijke behandeling van de schade.

Op deze wijze biedt AI perfecte ondersteuning, zodat de medewerker meer tijd overhoudt voor inhoudelijke vraagstukken en het helpen van de eindklant.

...

Reactie toevoegen

 
Meer over
Laat de verrassingen maar komen

Laat de verrassingen maar komen

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen,...

AI: zorg of zegen voor het intermediair?

AI: zorg of zegen voor het intermediair?

(Dennie van den Biggelaar, OneSurance, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Door de razendsnelle opkomst van AI staat de verzekeringssector op het punt een...

Uitdagingen en consolidatie

Uitdagingen en consolidatie

(Michael Mackaaij, voorzitter CGA, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de moderne wereld van informatietechnologie staat de IT-dienstverlening voor de uitdaging...

Doe zelf normaal

Doe zelf normaal

(Ron van Es in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de zomer van 2021 werd het coronatoegangsbewijs ingevoerd en op 25 september verplicht als je naar een café...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

‘Act Now!’: digitale innovatie volgens… Igor Driessen

‘Act Now!’: digitale innovatie volgens… Igor Driessen

VVP organiseert op 4 juli 2023 in samenwerking met onder meer de Contactgroep Automatisering de tweede editie van het VIP Congres ‘Act Now!’, hét...

AWI, DDi en Infofolio verder als Inpact

AWI, DDi en Infofolio verder als Inpact

Na de krachten te hebben gebundeld in september, gaan AWI, DDi, Differ Solutions en Infofolio de integratie tussen de bedrijven verder intensiveren door de oprichting...

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Gebruikers verantwoordelijk maken voor ethisch gebruik data

Datagebruikers zouden de verantwoordelijkheid moeten krijgen om verkregen data op een ethische manier te gebruiken. Aldus DNB en AFM in het (Engelstalige) discussiedocument dat...

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Datagedreven toezicht versus dataminimalisatie

Minister Kaag ziet vooralsnog geen privacyproblemen bij de intensivering van het datagedreven toezicht door AFM en DNB. Dat antwoordt zij op vragen van de vaste...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...