Laat de verrassingen maar komen

Peter Mols 2022

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen, die waarde voor de klant én de organisatie opleveren’. En als we er ‘Digitaal’ voor zetten betekent het, dat de innovatie langs de as van digitalisering loopt. We leven in een wereld waarin het woord ‘innovatie’ belangrijk lijkt. Belangrijk wordt gemaakt. Het vormt een mooi paar samen met ‘disruptie’. Allebei glamourwoorden, die we graag gebruiken om onze wereld sexy te maken”, aldus Peter Mols van SIVI.

“Op ieder congres worden we geconfronteerd met spetterende presentaties die diensten of producten aanprijzen als ‘nieuw’; alsof we een kiloknaller in de supermarkt kopen. Als je goed kijkt is het veelal oude wijn in nieuwe zakken. En daar is niks mis mee. Oude wijn is gerijpt (als het kwaliteit heeft) en een nieuw etiket is leuk om te zien. Maar de wijn blijft de wijn.”

Welke innovaties zijn in onze branche baanbrekend gebleken? “Natuurlijk is embedded insurance ‘here to stay’, duwen de AI-gedreven chatbots ons door volledig gedigitaliseerde processen heen en vinden er premieanalyses plaats op basis van machine learning. Maar de laatste grote digitale innovaties zijn ruim 25 jaar oud: online verkoop, extranetten, vergelijkers, acceptatiesoftware. En daarmee wil ik de huidige ontwikkelingen binnen onze branche niet bagatelliseren! Integendeel, er wordt hard gewerkt, met mooie resultaten, om op tal van fronten de keten beter te laten functioneren. Maar echte baanbrekende innovatie komt niet zo vaak voor.”

De toekomst van digitale innovatie ligt in handen van... Ja, van wie eigenlijk? “Nou, de toekomstige innovatiekracht is volledig afhankelijk van de ‘geclusterde winnaars’ in onze branche. Bundeling van volumes; bij verzekeraars, bij serviceproviders en bij software dienstverleners. Er wordt gretig bij elkaar gekocht. Investeerders hebben financiële resultaten voor het oprapen, vanwege een positieve multiplier op de aankopen. Ik ben daar niet op tegen! De belofte van concentratie is immers synergie. Synergie die kan worden bereikt door stroomlijning van processen. Maar het stroomlijnen van processen is bepaald geen innovatie. In een consoliderende markt staat saneren centraal en innoveren kan een zeer aantrekkelijk toetje blijken.”

“Investeringsmogelijkheden voor innovatie zijn aanwezig. Wat we mogen verwachten is dat we echte verrassingen gaan krijgen. Bijna zeker gericht op de bediening van de eindklant. Of worden de geclusterde partijen binnen een afgesproken tijdshorizon op een financieel gedreven nieuw bureau gelegd? Ik hoop van harte van niet!”

Peter Mols: ‘Standaarden zorgen voor focus op echte innovatie.’

“Innovatie brengt de keten verder. En de SIVI-standaarden helpen daarbij. Maar, innovatie is toch ‘nieuw’ en standaarden zijn toch ‘oud’? Standaarden zorgen er voor dat je je kunt richten op de innovatie zelf en niet op periferie die nodig is om je innovatie te laten werken. Standaarden beperken discussies over definities van gegevens en de opbouw van datastructuren. Standaarden zorgen ervoor dat implementatiekosten voor de gebruikers van je innovatie beperkt blijven. Standaarden zorgen voor focus op de echte innovatie.”

“De stand van zaken met betrekking tot de toekomstige digitale innovatie van onze branche is in mijn geval onwetendheid, onwetendheid die ik voor nu in nieuwsgierigheid omdoop. De voorwaarden zijn aanwezig en beschikbaar: volumes, geld en standaarden. Laat die verrassingen maar komen!”

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Kwaliteit in berichten aan softwarehuizen aangeleverde polisgegevens verbeterd

Na een geslaagde pilot met Nh1816 rolt SIVI de werkwijze uit waarbij de AFS-definitie standaard wordt ingezet voor het specificeren van de polisgegevens die een...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Break the internet

Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...

Kracht en gevaar van algoritmes

Kracht en gevaar van algoritmes

(Maria Genova in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Kunstmatige intelligentie wordt tegenwoordig in steeds meer sectoren ingezet. Het levert prachtige resultaten...

Benut de kracht van AI

Benut de kracht van AI

(Arno Groot Koerkamp, Finly, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De opkomst van denkende machines ter ondersteuning van adviseurs is momenteel een onderwerp...

Meer hybride vormen van advisering

Meer hybride vormen van advisering

(Bart Janknegt, voorzitter hoofddirectie VvAA Groep, in VVP-special Digitale Innovatie) Door inzet van een digitale collega hebben de adviseurs meer tijd (plus...