Woorden kunnen tot misverstanden leiden

LEVEN – Door de sector gebruikte termen en woorden kunnen bij consumenten makkelijk tot misverstanden leiden. Een aantal voorbeelden in recente uitspraken van de geschillencommissie.

Standaard rendement: De consument interpreteerde dit ten onrechte als een rendement waarvan hij er van mag uitgaan dat het te realiseren rendement ergens in deze buurt zal komen (Uitspraak 2017 – 472).

Garantieverzekering: In deze casus ging het om een levensverzekering waarbij het kapitaal bij vooroverlijden was gegarandeerd, maar niet het kapitaal dat uitgekeerd wordt bij inleven zijn op einddatum. Dit had de consument dus wel verwacht (Uitspraak 2017 – 473).

Rendement Beleggings Polis: De vraag of de polis wel of niet een positieve waardeontwikkeling kent, heeft niets te maken met het rendement dat de bank, die deze constructie aanbiedt als concern, tijdens de looptijd van de verzekering boekt (Uitspraak 2017 – 420).

Bij in leven zijn van de verzekerde op de einddatum van de verzekering wordt een bedrag uitgekeerd, dat wordt opgebouwd met de opbrengsten voortvloeiend uit de belegging van de reserve van de verzekering. Consument verwachtte een relevant bedrag om daarmee zijn hypotheekschuld te kunnen aflossen. De uitkering bedroeg slechts 48 euro omdat uit de polisvoorwaarden blijkt dat er slechts reserve wordt opgebouwd indien het rendement op de beleggingen meer is dan 5 procent en er in de bewuste periode niet meer dan deze 5 procent door de verzekeraar was behaald (Uitspraak 2017 – 421).

De voorbeelden tonen aan dat zorgvuldige communicatie veel klachten kunnen voorkomen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...