Zorg voor betere toegevoegde waarde

section1_page44_article49_1.jpg

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs. Met welke BTW reken jij?

Het gedrag dat klanten tegenwoordig vertonen heeft iets paradoxaals. Veel consumenten, maar ook zakelijke klanten, zijn gek op scherpe aanbiedingen. De (online) prijsvechters van deze wereld doen goede zaken. Tegelijkertijd verwennen diezelfde consumenten zich ook met dure extra opties op hun nieuwe auto. Als ze vervolgens hun dure aanschaf willen verzekeren lijkt het in veel gevallen niet meer om de kwaliteit van een goed advies of een goede verzekering te gaan. Veelal wordt dan gekozen voor de laagste premie.

Klanten kiezen meer en meer voor ofwel de laagste prijs, ofwel een nadrukkelijk zichtbare toegevoegde waarde waarbij men bereid is de bijbehorende prijs te betalen. Als je niet in staat bent de toegevoegde waarde van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs.

Het gaat er vooral om dat je als bedrijf moet kiezen om te zorgen dat klanten voor jou kiezen. Kiezen voor een lagere prijs is een scherpe en duidelijke keuze. Daar is absoluut niets mis mee. Er is alleen niet veel plaats voor goedkope aanbieders. Er kan er immers maar één echt de goedkoopste zijn. Kiest u er niet voor om de goedkoopste te zijn, dan blijft er niets anders over dan te kiezen voor het leveren van de beste (zichtbare) toegevoegde waarde.

‘Prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt’, is niet voor niets het adagium van de Amerikaanse beleggingsgoeroe Warren Buffett. Uit onderzoek door MarketingExperiments blijkt dat de belangrijkste uitdaging die bedrijven hebben, het beschrijven van hun toegevoegde waarde is, gevolgd door het duidelijk communiceren ervan.

Wat is toegevoegde waarde?

Toegevoegde waarde is een belofte (waardepropositie) die je doet over de waarde die jij je klanten levert. Het is de belangrijkste reden waarom een klant van jou zou moeten kopen.

Beoordeel je huidige waardepropositie door na te gaan of het de onderstaande vragen beantwoordt:

• Welk product of dienst verkoopt mijn be-drijf?

• Wie is mijn doelgroep voor dit product of dienst?

• Welke ‘pijn’ van mijn klant los ik op?

• Wat voeg ik toe: welke voordelen levert het op voor de klant?

• Wat maakt mijn aanbod uniek en anders?

Als je in het kort antwoord kunt geven op de vraag: ‘Wat is het voor wie en hoe is het nuttig’, ben je op de goede weg.

Zorg dat het product of de dienst die je aanbiedt duidelijk en begrijpbaar is. Als jouw waardepropositie de wenkbrauwen van je klanten doet fronsen, zit je op de verkeerde weg. Je klanten moeten in staat zijn om aan hun vrienden uit te leggen wat jouw aanbod is.

Verplaats je in de klant

Gebruik daarom de taal van de klant. Welke taal gebruikt je klant om jouw aanbod te beschrijven en hoe zij er voordeel van kunnen hebben? De manier waarop jij over jouw diensten spreekt, is vaak heel anders dan hoe jouw klanten het omschrijven. Je moet op de stoel van de klant gaan zitten. Of beter nog: ga met je klanten in gesprek over jouw toegevoegde waarde.

Maak je aanbod uniek

Met een goede waardepropositie kun je je onderscheiden van de concurrent. De meeste mensen vergelijken 4 tot vijf verschillende opties en/of dienstverleners met elkaar voordat ze een besluit nemen. Het is belangrijk dat jouw propositie er bovenuit steekt in deze belangrijke onderzoeksfase. Dus hoe maak je jouw aanbod uniek? Vaak is het moeilijk om iets uniek te vinden. Het belangrijkste om daarbij te onthouden is dat je niet voor de hele wereld uniek hoeft te zijn, alleen maar voor je klanten.

Wat zijn de sleutels voor een goede waardepropositie?

• Duidelijkheid! Het aanbod is makkelijk te be-grijpen.

• Het is concreet! Wat is het resultaat dat een klant zal krijgen bij het kopen en gebruiken van je producten en/of diensten?

• Het is uniek.

• Gebruik geen superlatieven (de beste) of vak-jargon.

• Het aanbod kan binnen ongeveer vijf seconden gelezen en begrepen worden.

Met een goede waardepropositie alleen ben je er nog niet. Hoe breng je haar uiteindelijk onder de aandacht van de klant?

Echte aandacht is schaars

Aandacht is het meest schaarse goed geworden in deze tijd van informatieovervloed. Aandacht die je geeft en – vooral en misschien wel meer nog – de aandacht die je van je klant krijgt. Daarin zit ’m ook voor wat betreft de rol van marketing, de wezenlijke verandering in het contact tussen aanbieders en klanten.

Waar, wanneer, op welk moment en vooral ook op welke wijze maak je je toegevoegde waarde zichtbaar? Welke middelen zet je hiervoor in?

‘Integrale klantgerichtheid is geen keuze meer, maar een voorwaarde om te kunnen overleven’

Integrale klantgerichtheid is geen keuzemogelijkheid meer, maar een voorwaarde om te kunnen overleven. En daarmee is het er zeker niet gemakkelijker op geworden. Omdat ieder klantcontact bijdraagt – of afbreuk kan doen – aan de perceptie en waardering van de klant.

Woekerpolissen, belscripts, kleine lettertjes, eenzijdige communicatie, ‘zo staat het nu eenmaal in de voorwaarden…’, ‘ons kantoor is geopend van 9.00 tot 17.00 uur…’, ‘toets een acht’ (en je staat nog eens vijf minuten in de wacht). Openheid, transparantie, beschikbaarheid, interactiviteit en communicatieve vaardigheden zijn de parameters waar het om gaat.

Beslissend voor succes

Toegevoegde waarde is beslissend. We leven in een tijd van aanbodovervloed en keuze en dat heeft gevolgen: hoge kwaliteit, lage prijsstelling, beschikbaarheid (is er, altijd en overal), presentatie en communicatie!

Interactieve communicatie en authentieke conversatie maken het verschil. Rechtstreeks contact tussen aanbieder en klant. Betrouwbare informatie, bereikbaarheid en aanspreekbaarheid voor de klant. Echte aandacht. Echt contact. Vooral geen scripts, want dat is alleen maar schijnconversatie. Een antwoord op vragen van klanten en verantwoording bij klachten. Contact, antwoord en een oplossing. Dat is meerwaarde.

Met welke btw reken jij?

De klant beslist en bepaalt de communicatie. Met de aanbieder en met andere klanten. Vooral dat laatste ook. Juist om die reden is het belangrijk dat je klant in staat is jouw beste toegevoegde waarde (BTW) uit te kunnen leggen. Met welke BTW reken jij?

Reactie toevoegen

 
Editie
Regels buigen

Regels buigen

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn. Mogen stemmen...

Breng de klant in een betere positie

Breng de klant in een betere positie

(door Jelle Bartels, Next Step Factory) Een goede adviseur brengt zijn klant in een betere positie. Toch blijkt voor veel adviseurs het formuleren van hun unieke...

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Hoe ontwerp jij jouw topteam??

Het belangrijkste kenmerk van een team is dat ze een gemeenschappelijk doel hebben. Daarbij zijn ze afhankelijk van elkaar om dit doel te bereiken. Die wederzijdse...

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Wil ik het eigenlijk echt wel?

Hoe krijg je de grootste kans tot succes om gewenste aanpassingen ook daadwerkelijk door te voeren en te (blijven) borgen? Dat kun je meten met de volgende drie...

Adviseur in 2023 overbodig

Adviseur in 2023 overbodig

(door Jeroen Bais) Die artikelkop? Geintje. Tenminste, als je in staat bent je aan te passen. Het goede nieuws is dat je niet morgen zonder baan zit. Het slechte...

Beter inkomen met minder klanten

Beter inkomen met minder klanten

Het geven van financieel advies is eenvoudig: klanten willen iemand die ze kunnen vertrouwen om hen te helpen een aantal doelen te stellen, een plan in actie te...

Toppers vragen om extern advies

Toppers vragen om extern advies

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory) Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier...

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt niet....

Marketing in mindere tijden

Marketing in mindere tijden

De moeilijke dingen worden makkelijker naarmate je gelooft wat je je allemaal op het nieuws ziet. In tegenstelling tot wat er wordt verteld: de wereld eindigt...

Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...