Zorgpret

Voorwoord zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip in de Wft. Minister Kaag ziet geen reden om het adviesbegrip uit te breiden naar de beheerfase. Adfiz wel. Immers: waarom gelden kwaliteitswaarborgen wel voor het afsluiten van een complex financieel product, maar gelden deze waarborgen niet meer tijdens de beheerfase? De financiële gevolgen van verkeerde beslissingen en inschattingen tijdens de beheerfase kunnen nu eenmaal een enorme impact hebben op de financiële gezondheid van klanten.

Laten we hopen dat er in Den Haag naar Adfiz geluisterd wordt. Maar eigenlijk zou het niet nodig hoeven zijn. Adviseurs zijn immers het baken van hun klant en loodsen hen langs alle financiële uitdagingen. Dat is niet alleen logisch, maar ook slim. Als je je klant goed begeleid, is hij niet alleen blijer en dus loyaler maar levert hij ook meer op.

In het rapport Principes voor de doorlopende ondersteuning van klanten uit december 2021 constateerde de AFM al dat financieel dienstverleners steeds meer werk maken van ondersteuning gedurende de looptijd, omdat zij inzien dat dit een voorwaarde is voor een duurzame relatie met klanten en een gezond verdienmodel. De focus ligt vaak nog op het binnenhalen van nieuwe klanten. En dus is er verbetering nodig.

Hoe doe je dat? De AFM is helder: formuleer eerst je ambitie over klantzorg in de beheerfase en bepaal een aanpak. Maak vervolgens duidelijk aan de klant wat hij mag verwachten en wat niet. Breng dit in de praktijk en toets, evalueer en verbeter je dienstverlening doorlopend.

De AFM zegt echter dat je met de klant kunt afspreken dat er geen werkzaamheden worden verricht in de beheerfase, bijvoorbeeld als de klant aangeeft geen behoefte te hebben aan een periodiek onderhoudsmoment. “Wel is het goed om dan de consequenties te bespreken, namelijk dat de klant zelf de opbouw van zijn vermogen, de betaalbaarheid van zijn hypotheek of de passendheid van zijn dekkingen goed in de gaten moet houden en op het juiste moment contact moet opnemen met de adviseur of zelf maatregelen moet nemen”, aldus de AFM. Er zullen denk ik niet heel veel klanten wegrennen. Wel is het zaak om vervolgens op het juiste moment er als adviseur wél voor de klant te zijn.

De AFM zegt echter dat je met de klant kunt afspreken dat er geen werkzaamheden worden verricht in de beheerfase, bijvoorbeeld als de klant aangeeft geen behoefte te hebben aan een periodiek onderhoudsmoment. “Wel is het goed om dan de consequenties te bespreken, namelijk dat de klant zelf de opbouw van zijn vermogen, de betaalbaarheid van zijn hypotheek of de passendheid van zijn dekkingen goed in de gaten moet houden en op het juiste moment contact moet opnemen met de adviseur of zelf maatregelen moet nemen”, aldus de AFM. Er zullen denk ik niet heel veel klanten wegrennen. Wel is het zaak om vervolgens op het juiste moment er als adviseur wél voor de klant te zijn.

Digitalisering biedt de mogelijkheid klanten persoonlijk en laagdrempelig te benaderen op relevante momenten om te inventariseren of een onderhoudsgesprek wenselijk is, aldus de AFM. “Zo zijn er adviseurs die met behulp van een korte online vragenlijst over life events of middels het gebruik van een digitale app met financiële klantgegevens (waarvoor de klant toestemming geeft), periodiek snel inschatten of het zinvol is om persoonlijk contact te leggen om samen met de klant het onderhoud van zijn financiële huishouden te bespreken.”

Adviseren wordt pas echt leuk tijdens de beheerfase. ABC Pensioen, een van de finalisten van de VVP Advies Award dit jaar spreekt niet voor niets van zorgpret. Met goede principes heb je geen wet- en regelgeving meer nodig.

Laten we er samen een heel mooi adviesjaar van maken!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Minder

Minder

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 3-2022) Als de omstandigheden drastisch veranderen, zul je je moeten aanpassen, ook al blijft de basis van je vak hetzelfde: het...

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

Willem Vreeswijk (hoofdredacteur vakblad VVP en oprichter van de stichting New Financial Forum) was recent te gast in de Communicatie Podcast van Karine van den...

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 02-2022) Hoe ingewikkelder de puzzel, hoe mooier het adviesvak. Dit is het credo van menig adviseur. Het bijna onmogelijke waarmaken...

Baken

Baken

De onafhankelijke financieel adviseur staat midden in de samenleving. Hij of zij is het eerste financieel aanspreekpunt van particulieren en bedrijven en vervult...

Objectief

Objectief

(Voorwoord VVP 6-2021) door Willem Vreeswijk) Onderzoeken zijn nuttig. Ze bevatten weetjes, inzichten en vatten trends samen. Onderzoeken zijn vooral heel nuttig...

Lindenhaeghe on Tour: Ewald Bary in gesprek met Willem Vreeswijk

Lindenhaeghe on Tour: Ewald Bary in gesprek met Willem Vreeswijk

"Onze sector heeft de macht, de middelen en de ondernemers om de stap naar een betere toekomst een boost te geven. Als we mensen willen verbinden, kunnen wij met...

Boost

Boost

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 5-2020) “We hebben als financieel adviseurs de neiging om ons werk gewoon te vinden. Maar ondertussen steken we wel elke...

Redders

Redders

Banken willen dit keer onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem, zoals in 2008 het geval was. Nog maar net was duidelijk geworden dat de coronacrisis...

Dé cyberadviseur van Nederland

Dé cyberadviseur van Nederland

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP-special Cyber) Cybercriminaliteit en bedrijfsstilstand worden door ondernemers gezien als belangrijkste ondernemersrisico, zo bleek...

Trots

Trots

Professionele onafhankelijke financieel adviseurs zijn een baken voor consumenten en ondernemers en verdienen een podium. Dat is de boodschap van twee initiatieven...