SWO overboord? zeker niet!

Enno Wiertsema nieuw staand Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO. Adfiz-directeur Enno Wiertsema: “Voor structurele samenwerking blijft een SWO waardevol.”

Kan de traditionele samenwerkingsovereenkomst overboord? Armand Baas Becking, directeur intermediair bij DELA, sprak hierover met vier adviseurs in een rondetafelgesprek in VVP. Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO.

 

Volgens Baas Becking is de SWO overbodig geworden omdat de Wft heeft gezorgd voor meer toezicht op adviseurs en het provisieverbod de financiële banden tussen adviseur en aanbieder heeft doorgesneden. Prima argumenten om afscheid te nemen van de traditionele 'aanstelling' als dat nog niet gebeurd is.

 

Moderne SWO’s gaan echter al over heel veel andere zaken dan provisie en toezicht door de aanbieder. Het zijn echte samenwerkingscontracten waarin is vastgelegd hoe om te gaan met de wederzijdse belangen en belangentegenstellingen. Dat is duidelijk en dat maakt het mogelijk om elkaar hierop aan te spreken.

 

Een moderne SWO heeft een optimale klantbediening als uitgangspunt en maakt vanuit dat perspectief de dienstverlening en verantwoordelijkheden van partijen over en weer helder. Een goede samenwerking moet vanzelfsprekend zijn, het moet op voorhand duidelijk zijn wie wat doet richting de klant. Klanten willen goede en passende dienstverlening. Daarvoor is een goede samenwerking onontbeerlijk. Bij een goede samenwerking zijn afspraken logisch. Deze kunnen juist een goede samenwerking waarborgen.

 

Die afspraken gaan voor een belangrijk deel over de klantbenadering. Wat mag rechtstreeks en wat gaat via de adviseur? Hoe houd je de adviseur aangesloten als de klant rechtstreeks bij de verzekeraar aanklopt? Hoe is het beheer geregeld? Wie incasseert de premie? Accepteert de verzekeraar dat hij adviesklanten niet rechtstreeks met productaanbiedingen benadert? Maar ook wat gebeurt er met de portefeuille als je geen geldige vergunning meer hebt? En wie begeleidt de klant in het geval er een beroep op de verzekering moet worden gedaan?

 

En het portefeuillerecht? Uiteraard bepaalt de klant zelf door wie hij geholpen wil worden. Het portefeuillerecht regelt echter dat een aanbieder niet zomaar met één druk op de knop de hele portefeuille kan innemen. En dat blijft een belangrijke waarborg die het voor adviseurs veilig maakt om zich kritisch onafhankelijk op te stellen tegen een aanbieder. En dit is van groot belang voor de klant.

Is de SWO daarmee in alle situaties noodzakelijk? Nee, zeker niet altijd. Daarvan kwamen tijdens de rondetafel prima voorbeelden voorbij. Dienstverleningsconcepten veranderen. Als je alleen adviseert en nooit de bemiddeling doet, heeft een SWO geen toegevoegde waarde. En als je ervoor kiest het beheer in alle situaties bij de aanbieder te laten, dan lijkt het logisch dat een veel beperktere set afspraken over de samenwerking volstaat. Dat pleit zeker voor meer variatie in samenwerkingsafspraken. De conclusie dat daarom de bestaande SWO’s overboord zouden kunnen is echter veel te kort door de bocht.

 

En om een betere markttoegang te realiseren is het ook niet nodig om de SWO af te schaffen. Volgens Baas Becking zou het genoeg moeten zijn dat de adviseur een Wft-vergunning heeft én het mandaat van de klant om die verzekering te verzorgen. Zodat iedere adviseur zaken met DELA kan doen. Ik zeg, prima, morgen regelen!

 

 

Reactie toevoegen

 
Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...