SWO overboord? zeker niet!

Enno Wiertsema nieuw staand Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO. Adfiz-directeur Enno Wiertsema: “Voor structurele samenwerking blijft een SWO waardevol.”

Kan de traditionele samenwerkingsovereenkomst overboord? Armand Baas Becking, directeur intermediair bij DELA, sprak hierover met vier adviseurs in een rondetafelgesprek in VVP. Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO.

 

Volgens Baas Becking is de SWO overbodig geworden omdat de Wft heeft gezorgd voor meer toezicht op adviseurs en het provisieverbod de financiële banden tussen adviseur en aanbieder heeft doorgesneden. Prima argumenten om afscheid te nemen van de traditionele 'aanstelling' als dat nog niet gebeurd is.

 

Moderne SWO’s gaan echter al over heel veel andere zaken dan provisie en toezicht door de aanbieder. Het zijn echte samenwerkingscontracten waarin is vastgelegd hoe om te gaan met de wederzijdse belangen en belangentegenstellingen. Dat is duidelijk en dat maakt het mogelijk om elkaar hierop aan te spreken.

 

Een moderne SWO heeft een optimale klantbediening als uitgangspunt en maakt vanuit dat perspectief de dienstverlening en verantwoordelijkheden van partijen over en weer helder. Een goede samenwerking moet vanzelfsprekend zijn, het moet op voorhand duidelijk zijn wie wat doet richting de klant. Klanten willen goede en passende dienstverlening. Daarvoor is een goede samenwerking onontbeerlijk. Bij een goede samenwerking zijn afspraken logisch. Deze kunnen juist een goede samenwerking waarborgen.

 

Die afspraken gaan voor een belangrijk deel over de klantbenadering. Wat mag rechtstreeks en wat gaat via de adviseur? Hoe houd je de adviseur aangesloten als de klant rechtstreeks bij de verzekeraar aanklopt? Hoe is het beheer geregeld? Wie incasseert de premie? Accepteert de verzekeraar dat hij adviesklanten niet rechtstreeks met productaanbiedingen benadert? Maar ook wat gebeurt er met de portefeuille als je geen geldige vergunning meer hebt? En wie begeleidt de klant in het geval er een beroep op de verzekering moet worden gedaan?

 

En het portefeuillerecht? Uiteraard bepaalt de klant zelf door wie hij geholpen wil worden. Het portefeuillerecht regelt echter dat een aanbieder niet zomaar met één druk op de knop de hele portefeuille kan innemen. En dat blijft een belangrijke waarborg die het voor adviseurs veilig maakt om zich kritisch onafhankelijk op te stellen tegen een aanbieder. En dit is van groot belang voor de klant.

Is de SWO daarmee in alle situaties noodzakelijk? Nee, zeker niet altijd. Daarvan kwamen tijdens de rondetafel prima voorbeelden voorbij. Dienstverleningsconcepten veranderen. Als je alleen adviseert en nooit de bemiddeling doet, heeft een SWO geen toegevoegde waarde. En als je ervoor kiest het beheer in alle situaties bij de aanbieder te laten, dan lijkt het logisch dat een veel beperktere set afspraken over de samenwerking volstaat. Dat pleit zeker voor meer variatie in samenwerkingsafspraken. De conclusie dat daarom de bestaande SWO’s overboord zouden kunnen is echter veel te kort door de bocht.

 

En om een betere markttoegang te realiseren is het ook niet nodig om de SWO af te schaffen. Volgens Baas Becking zou het genoeg moeten zijn dat de adviseur een Wft-vergunning heeft én het mandaat van de klant om die verzekering te verzorgen. Zodat iedere adviseur zaken met DELA kan doen. Ik zeg, prima, morgen regelen!

 

 

Reactie toevoegen

 
TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...