Werkloze bankiers als sociaal probleem

section1_page64_article25_1.jpg

“De wereld verandert te snel om te blijven doen wat je altijd al deed”, zegt Jelle Bartels in een blog op het New Financial Forum. Hij verwijst onder meer naar de bijeenkomst over innovatie van het New Financial Forum in oktober waar voorzichtig werd geconstateerd dat het tijdperk van banken en verzekeraars in hun huidige vorm snel voorbij zal zijn. Ook verwijst Bartels naar ‘frisdenker’ Jan-Henk Bouwman die van mening is dat de kracht van blockchains grote consequenties zal hebben voor de banken verzekeringssector. Ook verwijst Bartels naar een artikel in de telegraaf met de titel ‘Over tien jaar bestaan banken niet meer’.

De wakkere krant van Nederland constateert dat het personeel er bij banken uitvliegt omdat klanten banken steeds minder nodig hebben. “Ik denk dat de meeste banken over tien jaar verdwenen zijn”, zo haalt de krant hoogleraar David Yermack van de New Yorkse stern school of business aan. “De technologie maakt dat banken straks overbodig zijn. Wat er door internet met de reisagentschappen is gebeurd, zal ook met het bankwezen gebeuren.”

Volgens Yermack maken digitale innovaties de rol van banken in rap tempo overbodig. “Technologie zorgt ervoor dat mensen die geld sparen en mensen die geld willen lenen elkaar online direct kunnen ontmoeten. Ook contant geld wordt digitaal. Klanten vragen zich af: waarom betaal ik bij een bank voor een betaalpas, terwijl ik met een app gratis kan afrekenen?” Arnoud Boot, hoogleraar financiële markten aan de universiteit van Amsterdam, gaat een eind met Yermack mee. “Sommige banken zullen uiteindelijk overleven. Dit zijn de banken die in de internetwereld waardevol zijn voor de klant, maar dan als een soort supermarkt. Ook kunnen zij voor klanten een soort adviseur zijn.”

De grootbanken constateren dat smartphones de rol van het traditionele bankkantoor steeds meer aan het overnemen zijn. Ook weten ze dat nieuwe Europese bankregels banken verplichten om vanaf 2018 apps van technologiebedrijven toegang te geven tot bankgegevens van klanten die hier specifiek toestemming voor geven. Tegelijk sluiten veel woningkopers geen hypotheek meer af bij de bank, maar bij verzekeraars en pensioenfondsen. Ten slotte wenden ondernemers wenden zich voor leningen steeds meer naar kredietplatformen en crowdfunding. De banken zien de bui al hangen met enorme reorganisaties als gevolg.

“Er zullen straks veel werkloze bankiers van veertig jaar en ouder rondlopen”, zegt Yermack in de Telegraaf. “Dat wordt nog een sociaal probleem. Mijn universiteit merkt het nu al. Normaal studeerden bij ons honderden bankiers per jaar af, die direct een mooie baan voor het leven vonden. Nu geven wij ook les in programmeren. Anders komen onze studenten niet meer aan de slag.”

Bartels besluit zijn blog op het New Financial Forum als volgt: “Wil je nog steeds je hoofd in het zand steken? Dat kan en mag. Wil je meehelpen en meedoen aan een mogelijke toekomst? Avonturieren en pionieren? Kom dan binnenkort naar de vervolgbijeenkomsten van het Innovatielab van het New Financial Forum.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

"In december deelde de stichting New Financial Forum een artikel van mijn hand op LinkedIn. In dit artikel hield ik een pleidooi om na jaren van aandacht voor de...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...