Zorgen om onverzekerbare risico's

Enno Wiertsema NIEUW 2017

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in het Adfiz Magazine dat later deze week verschijnt, vertelt een Adfiz-lid over zijn – overigens vruchteloze – queeste om een WA + casco verzekering te sluiten voor de vrachtwagencombinatie van een veetransporteur. Dat een ondernemer zich niet tegen elk risico kan indekken, is begrijpelijk. Maar het niet kunnen verzekeren van een taxi of een veetransportwagen? Kom op, dat gaat er bij mij niet in!

Laat ik voorop stellen dat ik er alle begrip voor heb dat verzekeraars winst willen maken. En ook voor het feit dat Solvency II noopt om keuzes te maken en dat ze geen producten onder de prijs willen aanbieden, zoals met autoschadeverzekeringen is gebeurd. Maar dat vraagt ook niemand van ze. Het is algemeen bekend én breed geaccepteerd dat bijvoorbeeld mensen die meer risico lopen soms ook iets meer premie betalen dan mensen die minder risico lopen. Maar zo lang deze mensen kunnen kiezen uit een ruim aanbod aan verzekeraars kan het risico worden gespreid en staan de premies in verhouding tot dat risico.

Waar ik echter geen begrip voor heb, is navelstaarderij. In plaats van naar de markt te kijken en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk risico’s verzekerbaar blijven, bekruipt mij af en toe het gevoel  dat verzekeraars voor de veilige weg (lees: risico’s) kiezen en het hen voornamelijk te doen is om hoog te eindigen in de top 3 van vergelijkingslijstjes. Het gevolg hiervan is dat het brede aanbod verschraalt, risico’s zich concentreren bij slechts een handvol verzekeraars en premies fors stijgen.

Solidariteit is het fundament van de verzekeringssector. Verschillende risico’s moet je daarom juist bundelen. Dus waarom als verzekeraar niet ook een breed pakket dekkingen blijven bieden? En op de beurs niet alleen voor hoge percentages intekenen, maar ook voor kleine? Door deze spreiding voorkomen we dat hardwerkende ondernemers de dupe worden.

Daarom, vanaf deze plek een oproep aan de sector om samen deze handschoen op te pakken. En het is me menens; we mogen dit niet laten versloffen. Ik ga me hier in vastbijten. En ik kan nu alvast verklappen dat breedte van het aanbod in ieder geval onderdeel wordt van het PrestatieOnderzoek 2018. Want als we niet uitkijken zitten we straks met een volledig onverzekerde markt omdat de verzekerbare risico’s zó klein zijn dat de klant ze ook zelf kan dragen en de echte risico’s zó groot en individueel dat de premie onbetaalbaar is. En dat kan nooit de bedoeling zijn!

Lees meer over
Gun de consument een adviseur

Gun de consument een adviseur

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’...

SWO overboord? zeker niet!

SWO overboord? zeker niet!

Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO. Adfiz-directeur Enno...

Samen bouwen aan  oplossing waar de  klant ja tegen zegt

Samen bouwen aan oplossing waar de klant ja tegen zegt

Multichannel is op dit moment misschien de norm, het is wat Adfiz betreft niet het eindstation. Dat werd duidelijk tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de brancheorganisatie...

Baas over eigen data

Baas over eigen data

Fintech is hot. En terecht. Met de grootse beloftes als robotisering, kunstmatige intelligentie, big data, wearables, internet of things en blockchain ben je ziende...

"Professionele lobby vraagt om scherpe keuzes"

"Professionele lobby vraagt om scherpe keuzes"

"Door goed samen te werken, scherpe keuzes te maken en transparant te communiceren boeken we betere resultaten." Dit zegt Adfiz-directeur Enno Wiertsema...

Zijn we bereid tot multi-klantwens bediening?

Zijn we bereid tot multi-klantwens bediening?

Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst op 14 januari jongstleden presenteerde Adfiz de uitkomsten van het jaarlijkse Prestatie Onderzoek. “De rijkdom van de data...