Adfiz: "Proefballon AFM en Verbond meteen uit lucht schieten"

Ballon blauw

"Deze proefballon verdient de aandacht niet. Laat ons dus alsjeblieft weer aan het werk gaan allemaal. Daar wordt de consument immers pas echt beter van." Aldus Adfiz in een nadere reactie op het pleidooi van AFM en Verbond van Verzekeraars voor actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen.

Adfiz: "Publicitair lijkt de geest uit de fles nu AFM en Verbond openlijk hun liefde aan ongevraagde transparantie verklaard hebben. Laten we de zaak wel nuchter blijven bekijken. Want er is geen enkele reden om deze gevaarlijke maatregel uit de kast te halen. Des te verwonderlijker dat de AFM achter dit stokpaardje van het Verbond aanloopt. Er zijn heel veel redenen voor ministerie en politiek om dit proefballonnetje links te laten liggen.

"Allereerst het ontbreken van de waarom-vraag. Beide pleitbezorgers komen er niet uit. Het Verbond komt niet verder dan dat het naar eigen zeggen anno 2017 niet houdbaar is dat verzekeraars niet transparant zijn over de provisies. Blijkbaar waren ze even vergeten dat er geen verbod op transparantie bestaat. Sterker, er zijn regels die verplichten altijd te vertellen dat je beloond wordt via provisie, en als de consument erom vraagt ook hoe hoog die provisie is.

"Dan de AFM. Die wil vooral voorkomen dat er in de toekomst consumenten zijn die in een online omgeving niet weten hoe hoog de provisie is. Dat kan toch in alle objectiviteit geen reden zijn. Als we daarbij optellen dat Europa zover niet gaat, de minister de maatregel eerder disproportioneel zwaar noemde, de schademarkt geen incidenten kent, provisie geen effect op de prestatie van schadeverzekeringen heeft, en producten na een jaar opzegbaar zijn zonder noemenswaardige switchkosten, dan hangt de vraag levensgroot boven de markt: waarom?

"Temeer daar het risico groot is een goed functionerende adviesmarkt te verstoren. Want laten we wel zijn: financiële producten zijn low interest, mensen zijn van nature slechte rationele beslissers en de aard en kwaliteit van financiële producten en diensten zijn vooraf lastig te bevatten. De grootste toegevoegde waarde van goed advies is het voorkomen van verkeerde keuzes. De impact daarvan blijft alleen buiten beeld als die verkeerde keuze niet gemaakt wordt. De grootste toegevoegde waarde van een goede schadeverzekering via een adviseur is dekking en hulp bij schade. En die wordt vaak pas jaren later duidelijk, als er schade is. En als schade uitblijft zelfs helemaal niet. Er ligt een zware verplichting bij Verbond en AFM om aan te tonen dat klanten in die setting betere keuzes maken wanneer de focus zo eenzijdig op één stukje van de prijs wordt gelegd. Een heilloze missie, waar ze dan ook logischerwijs bij uit de buurt blijven.

"Een tweede risico is minstens zo kwalijk. Een te eenzijdige focus op prijs van het advies leidt namelijk tot concurrentie op prijs en uitholling van solidariteit. Het onvermijdelijke gevolg zijn slechtere voorwaarden en uitgeklede klantbediening. Zeker voor kwetsbare klanten. Ongevraagde provisietransparantie zal resulteren in een race-to-the-bottom. Dat is precies wat we maatschappijbreed niet willen. Kortom: waarom?

"We kunnen gissen. De reiswereld geeft bijvoorbeeld prima voorbeeld hoe het opknippen van prijzen als middel is ingezet tegen prijsdruk. En iedere keten kent bij momenten zijn machtstrijdjes tussen productie en distributie. Maar laten we niet gissen. Het is aan de verzekeraars en de AFM om met een beter antwoord op de waarom-vraag te komen, voordat het überhaupt onderwerp van gesprek zou mogen zijn. Deze proefballon verdient de aandacht niet. Laat ons dus alsjeblieft weer aan het werk gaan allemaal. Daar wordt de consument immers pas echt beter van."

 

Reactie toevoegen

 
Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

(Robin van Beem, Polis Advocaten en lid van het VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Op juridisch gebied zal 2024 naar het zich laat aanzien het jaar van de (actieve)...

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

“Het gelijke speelveld binnen actieve provisie transparantie staat geparkeerd." Dat concludeert René van Gils, directeur bij Nh1816 Verzekeringen. Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Enno Wiertsema (Adfiz): "De wereld op zijn kop"

Enno Wiertsema (Adfiz): "De wereld op zijn kop"

Adfiz-directeur Enno Wiertsema noemt het in zijn maandcolumn de wereld op zijn kop dat de financieel adviseur straks moet uitleggen wat een directe verzekeraar allemaal...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

Adfiz: actieve provisietransparantie nabij

Adfiz: actieve provisietransparantie nabij

Adfiz verwacht dat de invoering van actieve provisietransparantie nu snel realiteit wordt. Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

"Gelet op de brede politieke steun voor actieve transparantie is het niet de verwachting dat de hele maatregel van tafel gaat", meent Adfiz. "De volgende stap is...