Driekwart adviseurs laat niet meer van zich horen na sluiten contract

Euro's via Pixabay 2018

"Maar liefst 78 procent van de consumenten heeft nooit meer wat zijn adviseur gehoord na het afsluiten van een financieel product." Dat stelt 'Kassa' op basis van een enquête onder consumenten en adviseurs.

Adviseurs zelf schetsen in het onderzoek een ander beeld. 52 procent zegt vaak contact met de klant op te nemen, 44 procent soms. Slechts vier procent antwoordt 'nooit '.

 

"Financieel adviseurs overtreden massaal de Wet op het financieel toezicht (Wft) door klanten niet of onvoldoende te wijzen op tussentijdse premiedalingen van afgesloten financiële producten, zoals overlijdensrisicoverzekeringen", aldus 'Kassa'. "Het overgrote merendeel (73 procent, red.) van klanten met een overlijdensrisicoverzekering is bovendien niet geïnformeerd over de enorme premiedalingen van hun overlijdensrisicoverzekering en de mogelijkheid om te besparen door over te sluiten. Sinds 2002 zijn die gedaald met maar liefst 60 procent. Daarmee voldoen adviseurs volgens advocaat financieel recht Harm Jan Tulp niet aan hun zorgplicht zoals omschreven in artikel 4:20 en 4:21 van de Wft. 'De zorgplicht voor tussenpersonen is al meer dan vijftien jaar geleden door de Hoge Raad aangenomen', aldus Tulp.

"Adviseurs die aangeven wel aan hun zorgplicht te voldoen, communiceren veelvuldig via nieuwbrieven en algemene mails. Maar volgens Tulp is het de vraag of dat voldoende is. 'Daarvoor moet de klant expliciet toestemming hebben gegeven. Zo niet dan zou de adviseur schriftelijk moeten informeren over bijvoorbeeld premiedalingen.'

"Met de recente Kifid-uitspraak in de hand komen volgens Jeroen Wolfsen van vergelijkingssite Moneywise en Tulp mogelijk vele tienduizenden mensen. in aanmerking voor een teruggave van te veel betaalde premie. 'Neem daarvoor contact op met je intermediair om de mogelijkheden te bespreken', adviseert Tulp. 'Pas daarna kun je naar het Kifid of de rechter.'" 

Bureau DFO riep adviseurs enkele weken geleden al op pro-actief in actie te komen. DFO stelde eerder al gratis aan financieel advieskantoren een modelbrief ter beschikking. Het bureau wijst ook op een tool van de Nationale Hypotheekbond.

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 9 oktober 2018

Het is dan toch relatief eenvoudig op te lossen door alle klanten het voorstel te doen om tegen betaling van 0,5 adviesuur de orv na te rekenen op mogelijk voordeel? Wil de relatie een complet nieuw advies over verzekerde bedragen looptijd etcetera in het kader van inkomen bij overlijden of hypotheek dan kost dat meer, maar een premiecheck is nog redelijk snel te doen. Ik geeft je op een briefje dat 90% of meer al helemaal niet reageert, en dat van de wel reageerders een groot deel weinig kan besparen. Dan kunnen ze weer naar Kassa dat ze "voor niets" hebben betaald.

Geert Sijbring - admicon Hypotheken en verzekeringen 8 oktober 2018

Wat een stelling , drie kwart van DE ADVISEURS. En dan maar uitgaand dat het allemaal assurantie kantoren betreft. Veel adviseurs werken voor banken of maatschappijen. Uit het onderzoek voel je de achterdocht dat adviseurs een financieel belang zouden hebben bij het niet in kennis stellen van de klant.DIT IS NIET HET GEVAL. Maar de redactie van Kassa moet weten dat vroeger deze dingen ter tafel kwamen bij het 2 jaarlijkse onderhoud bezoek, Maar sinds het door kassa bevochten provisie verbod is dit niet meer van toepassing , Want het gaat hier om breng producten en informatie. Maar nu moet de klant betalen voor mijn advies en bemiddeling en dat is niet gewenst door die klant. En een 2 jaarlijks bezoek kan niet meer uit met alleen nog de verdienste op Schade verzekeringen . Net als bij de ZZP die geen Arbeid ongeschiktheid verzekering heeft , Ook een breng product waar voor betaald moet worden , DIT WORDT IN DE DISCUSSIE NOOIT VERMELD IN DE MEDIA

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 8 oktober 2018

Massaal oversluiten betekent dat verzekeraars het water aan de lippen krijgen staan. Het verdienmodel van levensverzekeraars staat al onder water. Verzekeraars stoten de verliesgevende "spaar- en lijfrenteportefeuilles al af. Straks dus ook de gehele ORV-markt. Met dank aan de peuteraars van Radar. Dat lijkt mij niet in het maatschappelijk belang. Radar gaat ook voorbij aan de medische acceptatie. De uitgeklede ORV-premies van dit moment worden nog maar zelden gehaald bij de oudere verzekeringnemer. Die krijgt dan een opslag en dan blijkt weer al het werk voor niets geweest. Het is maar goed dat de adviseur hierin passief adviseert. Dwz handelt op het moment van n signalering. Actief adviseren zou veel onrust veroorzaken die het imago van de branche alleen maar zou schaden.

Willem van Spronsen - Intermediair 8 oktober 2018

In het kader van vrije meningsuiting kun je van alles stellen of beweren, en gelijk daarbij je eigen zienswijze doortrekken. Bijvoorbeeld deze zin in telegraafstijl: "Financieel adviseurs overtreden massaal de Wet op het financieel toezicht (Wft) door klanten niet of onvoldoende te wijzen op tussentijdse premiedalingen van afgesloten financiële producten, zoals overlijdensrisicoverzekeringen", aldus 'Kassa'. Uiterst ongeloofwaardig wordt het door te stellen dat de wet wordt overtreden en dat dit ook nog massaal gebeurd. Dat is duidelijk afgewogen en op elkaar afgestemde onzin. Maar daar blijft het niet bij. De afsluiting moet blijkbaar de climax geven door daar nog aan toe te voegen ''Zoals overlijdens verzekeringen''. Dat woordje ''zoals'' suggereert dan wel dan wel insinueert dat het niet bij overlijdensverzekeringen blijft. En herhaalt dus al eerder gegeven suggestie. Dat geheel zegt dus al veel van het ''onderzoek'' waarmee Kassa zich profileert.

Lees meer over
'Kassa' kritisch op nieuw beleid Crédit Agricole

'Kassa' kritisch op nieuw beleid Crédit Agricole

De nieuwe aanpak van Crédit Agricole helpt gedupeerden van 'wurgkredieten' maar beperkt. Aldus 'Kassa' zaterdagavond. Het consumentenprogramma: "Van een grote...

Enquête 'Kassa' over nazorg door adviseur

Enquête 'Kassa' over nazorg door adviseur

Het consumentenprogramma 'Kassa' is de enquête 'Nazorg door financieel intermediair?' gestart.  'Kassa' wil weten of "jouw intermediair (tussenpersoon)...

"Rekenmethode pensioenverzekeraars nadelig voor klanten"

"Rekenmethode pensioenverzekeraars nadelig voor klanten"

"Door een gebrek aan informatie van pensioenverzekeraars kunnen consumenten niet goed beoordelen of zij wel een goede deal krijgen." Aldus zaterdag het...

Kifid reageert op item in \'kassa\'

Kifid reageert op item in \'kassa\'

Kifid heeft gereageerd op het item zaterdag in Kassa, waarin haar uitspraak in een zaak tegen Univé werd aangevochten. Kifid: "Wij kunnen niet in discussie...

Kassa opent meldpunt voor klachten over aov

Kassa opent meldpunt voor klachten over aov

Het consumentenprogramma Kassa heeft afgelopen weekend een meldpunt geopend voor klachten over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en kredietbeschermers. Volgens...