"onafhankelijk advies moet sterk merk worden"

Wilbert Schellens 2013

"Onafhankelijk advies is niet alleen geen sterk merk, de beroepsgroep is vooralsnog niet bij machte om samen die handschoen op te pakken." Dat stelt consultant Wilbert Schellens in zijn column op www.delametelkaar.nl.

Schellens: "We gedragen ons niet als beroepsgroep. Je zou ietwat gechargeerd kunnen zeggen, de beroepsgroep neemt zichzelf niet serieus en wordt derhalve ook niet serieus genomen door stakeholders. Als we zo doorgaan wordt het nooit een sterk merk. Ondanks een fusie tussen twee belangrijke brancheorganisaties om meer ‘lobbykracht’ te ontwikkelen, ondanks een oud-minister die zich twee dagen per maand (?) over het intermediair schijnt te ontfermen en ondanks de vele inspanningen, goede bedoelingen en positieve uitzonderingen. In de ogen van veel stakeholders is onze branche nog steeds een weinig professionele, hopeloos verdeelde branche die voornamelijk het oude met hand en tand verdedigt en waarvan een deel zich niet wenst aan te passen aan de maatschappelijke ontwikkelingen. Ik kan u vertellen, dan is het lobbyen tegen de bierkaai.

(...)

Dat betekent mijns inziens dat er (collectief) veel meer effort gestoken zou moeten worden in het ontwikkelen van bijvoorbeeld innovatieve klantgerichte concepten, het verbeteren van bedrijfs- en ketenprocessen, het digitaal faciliteren van de klant, het openstellen voor de klant van kwantitatieve en kwalitatieve data, enzovoort. Niet alleen adviseren van klanten, maar ook faciliteren en empoweren. De beroepsgroep zal meer kracht moeten ontwikkelen, een moderniseringsslag moeten maken, haar maatschappelijke waarde moeten waarmaken en die van de daken schreeuwen. Onafhankelijk advies moet een sterk merk worden. Niet alleen bij de Nederlandse consument, maar ook bij alle stakeholders.

Dit alles vraagt om een branchebrede heroriëntatie. Om een andere manier van positioneren. We zullen samen aan de consument, de overheid, de politiek, toezichthouders, de media en ook aan onszelf moeten laten zien waar we voor staan en waar we voor gaan. Bouwen aan een duurzame, toekomstbestendige, moderne, kwalitatief hoogstaande en gerespecteerde beroepsgroep. En natuurlijk moet de branche blijven ageren tegen uitwassen in de wetgeving zoals het PE-examen. Maar dat gebeurt dan wel vanuit een andere positie."

Klik hier voor de hele column.

Lees meer over

Reacties

Leo Tol 19 augustus 2013

Komt goed, wordt aan gewerkt, iedereen wel meedoen hé?

Rien Eyzenga 19 augustus 2013

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

De waarde van advies

De waarde van advies

Laten we afspreken dat we het vanaf nu niet meer hebben over de kosten, maar over de prijs en de waarde van financieel advies. Aldus blogt Fred de Jong op www.newfinancialforum.nl. Financieel...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...