"onafhankelijk advies moet sterk merk worden"
"Onafhankelijk advies is niet alleen geen sterk merk, de beroepsgroep is vooralsnog niet bij machte om samen die handschoen op te pakken." Dat stelt consultant Wilbert Schellens in zijn column op www.delametelkaar.nl.
Schellens: "We gedragen ons niet als beroepsgroep. Je zou ietwat gechargeerd kunnen zeggen, de beroepsgroep neemt zichzelf niet serieus en wordt derhalve ook niet serieus genomen door stakeholders. Als we zo doorgaan wordt het nooit een sterk merk. Ondanks een fusie tussen twee belangrijke brancheorganisaties om meer ‘lobbykracht’ te ontwikkelen, ondanks een oud-minister die zich twee dagen per maand (?) over het intermediair schijnt te ontfermen en ondanks de vele inspanningen, goede bedoelingen en positieve uitzonderingen. In de ogen van veel stakeholders is onze branche nog steeds een weinig professionele, hopeloos verdeelde branche die voornamelijk het oude met hand en tand verdedigt en waarvan een deel zich niet wenst aan te passen aan de maatschappelijke ontwikkelingen. Ik kan u vertellen, dan is het lobbyen tegen de bierkaai.
(...)
Dat betekent mijns inziens dat er (collectief) veel meer effort gestoken zou moeten worden in het ontwikkelen van bijvoorbeeld innovatieve klantgerichte concepten, het verbeteren van bedrijfs- en ketenprocessen, het digitaal faciliteren van de klant, het openstellen voor de klant van kwantitatieve en kwalitatieve data, enzovoort. Niet alleen adviseren van klanten, maar ook faciliteren en empoweren. De beroepsgroep zal meer kracht moeten ontwikkelen, een moderniseringsslag moeten maken, haar maatschappelijke waarde moeten waarmaken en die van de daken schreeuwen. Onafhankelijk advies moet een sterk merk worden. Niet alleen bij de Nederlandse consument, maar ook bij alle stakeholders.
Dit alles vraagt om een branchebrede heroriëntatie. Om een andere manier van positioneren. We zullen samen aan de consument, de overheid, de politiek, toezichthouders, de media en ook aan onszelf moeten laten zien waar we voor staan en waar we voor gaan. Bouwen aan een duurzame, toekomstbestendige, moderne, kwalitatief hoogstaande en gerespecteerde beroepsgroep. En natuurlijk moet de branche blijven ageren tegen uitwassen in de wetgeving zoals het PE-examen. Maar dat gebeurt dan wel vanuit een andere positie."
Klik hier voor de hele column.
Reactie toevoegen
Reacties
Leo Tol - 19 augustus 2013
Komt goed, wordt aan gewerkt, iedereen wel meedoen hé?
Rien Eyzenga - 19 augustus 2013
Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Zeven vragen aan... Wim Rietveld
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...
Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel
Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...
Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden
Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...
Samenleving kan niet zonder financieel adviseur
‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...
Local hero... Bart van der Sterren
In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke...
Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen
“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...
Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...
Zeven vragen aan... Roger van der Linden
1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...
Aanbieders kiezen hun eigen weg
Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...