"onzekerheid over regelgeving verlamt verzekeraars"

Jeroen Valk

Onzekerheden over wetgeving leiden tot verlamming bij verzekereaars, aldus Jeroen Valk, partner KPMG Corporate Finance.

"Er moet op korte termijn meer helderheid komen over de regelgeving waarmee Nederlandse levensverzekeraars geconfronteerd gaan worden. Vooral de onzekerheid over de toekomstige solvabiliteitseisen zorgt er op dit moment voor dat de bedrijven pas op de plaats maken en geld oppotten in afwachting van de ontwikkelingen die komen gaan. Mede als gevolg van de onzekerheden rond de afwikkeling van de woekerpolissen leidt deze situatie tot een verlamming in de markt”

“Veel verzekeraars hebben bovendien te maken met levenportefeuilles waarvan op dit moment geen polissen meer worden verkocht en geen enkel uitzicht bieden op een adequaat rendement. Op deze ‘closed book’ portefeuilles loopt het rendement langzaam terug. Dat betekent dat deze verzekeraars op termijn met een kostenprobleem worden geconfronteerd, waardoor zij zich genoodzaakt voelen om extra geld achter de hand te houden. De kans bestaat overigens dat de bestaande portefeuilles eerder teruglopen dan voorzien. Mocht het kabinet besluiten dat het ‘bekneld vermogen’ van Nederlanders ingezet mag worden om bijvoorbeeld de hypotheekschuld af te lossen, dan betekent dit dat portefeuilles nog eerder zullen teruglopen.”
Nu consumenten in toenemende mate kiezen voor banksparen in plaats van kapitaalverzekeringen en lijfrentes, zal de omzetdaling in leven individueel volgens Valk steeds verder doorzetten. “Hierdoor ontstaan steeds meer en steeds grotere ‘closed books’. ­De kracht van een levensverzekeraar ligt historisch gezien echter niet primair in het effectief en efficiënt beheren van bestaande polissen, maar in het dragen en managen van verzekeringsrisico’s en het verkopen van nieuwe polissen. ­De verzekeraars doen er dan ook goed aan om de verkoop van deze levenportefeuilles serieus te overwegen om meer financiële ruimte te creëren. Er zijn voldoende partijen in de markt die zich juist richten op het beheren van dergelijke portefeuilles. Zij kunnen dit soort portefeuilles vaak efficiënter afwikkelen, hetgeen ook in het belang van de polishouder is. Bovendien kunnen zij meerdere ‘closed books’ samenvoegen om schaalvoordelen te behalen. Dit biedt verzekeraars weer de mogelijkheid zich te richten op activiteiten die de klanten van haar verwachten: het ontwikkelen van nieuwe producten en het verschaffen van zekerheid in economisch onzekere tijden.”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ken Yorukseven - 28 augustus 2013

Dit is het resultaat als politici blind wetgeving uitstorten over de markt, alles is dan ondergeschikt; dit lijkt het meeste op het principe van: "om een bosbrand te voorkomen steken we zelf maar het verdorde gras in de fik, maar helaas stonden daar ook wat bomen (uit een parlementaire enquete blijkt later natuurlijk dat het een heel bos betrof :) ), helaas zijn de bomen ook verloren gegaan"...... maar wetgeving is goed en correct geschied. Politiek heet niet voor niets "wijsheid achteraf"; eerst maar wat breken en slopen, later zien en horen we wel of het de juiste beslissing was of niet. Laat de grote verzekeraars maar failliet gaan, anders moet er weer een hele berg geld op tafel komen om ze te redden; dit is wel waar we naar toe gaan, is het niet aan verlies aan premieinkomsten danwel straks aan class-action claims die worden voorbereid.

Jeffrey Leichel - 28 augustus 2013

@Paul Schoo Mijn uitgangspunt is niet munt slaan uit de situatie, maar samen met consument, verzekeraar en intermediair een nieuwe vorm van samenwerking vinden. Ik denk dat mijn posting aan Rien één van de mogelijke routes is. Maar als het je niet aanspreekt, moet je er zeker niets mee doen.

Jeffrey Leichel - 28 augustus 2013

Zoals ik al zei Paul, als je er niets in ziet, doe er dan ook vooral niets mee. Feit is dat verzekeraars een BIG problem hebben. KPMG-er Jeroen Valk geeft duidelijk aan dat er voor verzekeraars maar één uitweg is. Outsourcen en bezuinigen. Daar ontstaan kansen voor partijen die dicht bij de consument staan en toegevoegde waarde kunnen leveren. Ik denk dat het onafhankelijk intermediair er daar een van is.

Paul Schoo - 28 augustus 2013

@Jeffrey: Munt uit slaan is niet helemaal de juiste toon. Maar verdienen danwel fatsoenlijk laten belonen zal er niet inzitten. Het intermediair zal hoe dan ook worden aangewezen als de Zwarte Piet en de verzekeraar is de lachende derde. Je speelt ze volledig in de kaart door te suggereren dat het intermediair beheer en backoffice gaat overnemen en dat de klant dat vervolgens gaat betalen. Op het moment dat je de verantwoordelijkheid naar je toe haalt zal je die moeten dragen en uitvoeren. Dat heet zorgplicht. Beloning komt daar ergens achteraan, achteraf. Zie dan je geld maar eens te ontvangen.

Paul Schoo - 28 augustus 2013

@Jeffrey: Aegon verkocht destijds de aandelenleaseportefeuille aan Dexia. Wie ontsprong de dans? En wie kreeg de Zwarte Piet? Voor je het in de gaten hebt wordt het intermediair met alle shit van de verzekeraars opgescheept. Denk niet dat je daar nog munt uit kunt slaan.

Rien Eyzenga - 27 augustus 2013

Jeffrey, Hoe zie jij die samenwerking? Op welke terreinen zouden wij hier aan de verzekeraars diensten kunnen leveren? En hoe zie jij daarin onze beloning, nu verzekeraars voor diensten op de terreinen 'complex' ons niets mogen betalen?

Jeffrey Leichel - 27 augustus 2013

De heer Valk schetst hier een inktzwart scenario voor verzekeraars. Hij kondigt min of meer een historische saneringsoperatie aan. Ik vraag me af welke rol het onafhankelijk intermediair zou kunnen spelen in het beheer van die closed books. Dat lijkt me voor de consument in ieder geval beter dan de lijn van "efficiënt beheer" in grote fabrieken. Misschien zelfs een kans voor verzekeraar en intermediair om weer toenadering tot elkaar te zoeken?

Jeffrey Leichel - 27 augustus 2013

Rien, zoals je weet is er een eerbiedigende werking wat betreft doorlopende provisie op oude producten. Dat kan de basis vormen voor een over te nemen portefeuille. Op basis van een nieuw te vormen dienstenpakket voor consumenten ga je vervolgens die klanten servicen. Zodra een klant kiest voor een vervangend of verbeterd product, dan maak je nieuwe afspraken over nazorg. De doorlopende provisie vervalt dan immers. Zo migreert zo'n portefeuille van oude (te dure) polissen met doorlopende provisie naar een nieuwe oplossing met intermediaire nazorg. Dit prikkelt ook de bestaande partijen om goede alternatieven aan te bieden voor de te verbeteren/vervangen producten. Je moet dan wel een nazorgmodel ontwikkelen dat recht doet aan de huidige markt. En dat is niet x aantal klanten x bedrag per maand om het inkomen veilig te stellen. Maar bijvoorbeeld wel het restitutie abonnement.

Boete van 25 miljoen dollar voor KPMG Accountants Nederland

Boete van 25 miljoen dollar voor KPMG Accountants Nederland

De Amerikaanse toezichthouder op accountantsorganisaties, de Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB), legt een boete op van 25 miljoen US-dollar aan KPMG...

Meerderheid pensioenbestuurders verwacht geen kostenbesparing door nieuwe pensioenwet

Meerderheid pensioenbestuurders verwacht geen kostenbesparing door nieuwe pensioenwet

Uit onderzoek van KPMG onder bestuurders bij Nederlandse pensioenfondsen blijkt dat 78 procent ervan uit gaat dat de administratiekosten in het nieuwe pensioenstelsel...

Zorg over oplopende administratiekosten op weg naar nieuw pensioenstelsel

Zorg over oplopende administratiekosten op weg naar nieuw pensioenstelsel

Pensioenfondsbestuurders maken zich zorgen over toenemende administratiekosten in de transitie naar nieuwe pensioenregelingen. De helft durft niet te beloven dat...

KPMG positief over klimaatcommitment financiële instellingen

KPMG positief over klimaatcommitment financiële instellingen

Iets meer dan de helft van de financiële instellingen loopt vooruit en voert sneller de gemaakte afspraken in het Klimaatcommitment uit dan was afgesproken,...

Monica Swalef partner bij KPMG

Monica Swalef partner bij KPMG

Monica Swalef wordt per 4 juni benoemd tot Head of Pensions Advisory bij KPMG. Tevens wordt zij partner bij KPMG.  In de afgelopen 21 jaar was Swalef Managing...

Veel belangstelling voor InsurTech

Veel belangstelling voor InsurTech

KPMG constateert veel belangstelling voor InsurTech.  In de eerste zes maanden van dit jaar investeerden bedrijven wereldwijd voor een bedrag van 2,6 miljard...

"Dalende premie-inkomsten dwingen verzekeraars te innoveren"

"Dalende premie-inkomsten dwingen verzekeraars te innoveren"

"Dalende premie-inkomsten dwingen verzekeraars tot innovatie", aldus Dina Aleman, partner bij KPMG Financial Services. Nederlandse verzekeringsmaatschappijen...

Technologische vernieuwing verzekeraars blijft achter

Technologische vernieuwing verzekeraars blijft achter

Verzekeraars in Nederland, België en Luxemburg slagen er nog onvoldoende in om de slag naar technologische vernieuwing te maken. De aandacht van de bedrijven...

Verzekeraars krijgen vliegwiel niet in beweging

Verzekeraars krijgen vliegwiel niet in beweging

Verzekeraars proberen al jaren om de noodzakelijke veranderingen vorm te geven. Tot nu toe komt de transformatie nauwelijks van de grond, zo blijkt uit het wereldwijde...

Jan Hommen gaat kpmg leiden

Jan Hommen gaat kpmg leiden

KPMG wil Jan Hommen benoemen tot nieuwe bestuursvoorzitter.   De benoeming van de voormalige ING-topman geldt voor een periode van vier jaar of korter als...