"Professionele lobby vraagt om scherpe keuzes"

Adfiz Magazine 1-2016

"Door goed samen te werken, scherpe keuzes te maken en transparant te communiceren boeken we betere resultaten." Dit zegt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in een interview over het 'nieuwe' lobbybeleid van de branchevereniging. Het interview is verschenen in Adfiz Magazine, dat na enkele jaren afwezigheid opnieuw in print verschijnt.

"De meeste winst boek je niet door oppositie te voeren, maar door mee te regeren", is één van de lessen die Wiertsema trekt. "Je wilt meedenken als de kaders nog niet vastataan, dan heb je invloed. Een voorbeeld? Neem het provisieverbod. Dat wordt volgend jaar geëvalueerd, wij spraken vorig jaar al met het ministerie over welke vragen daarbij centraal zouden moeten staan. Je ziet dat je dan heel constructief in gesprek komt."

Een professionele lobby dwingt om keuzes te maken, zegt Wiertsema. "Tot voor kort ging de discussie met het bestuur vooral over de vraag: welk standpunt nemen we in? Nu praten we steeds vaker over de vraag: gaan we hier tijd in steken? Is het belangrijk genoeg? Welk resultaat kunnen we bereiken? Zaken die echt belangrijk zijn, kunnen we de tijd geven en dat vergroot de kans op resultaat."

De kernthema's die Adfiz heeft geformuleerd helpen hierbij, aldus Wiertsema. "Als er iets speelt, checken we eerst of het bijdraagt aan de waarde van advies of de toegang tot advies voor de klant. Ook als de samenwerking in de bedrijfskolom of de ruimte om te ondernemen verbeterd kan worden, zie we een rol voor Adfiz. Draagt het hier allemaal niet aan bij? Dan is de kans groot dat we het laten lopen."

 

Mensenwerk

In het voorwoord van het nieuwe Adfiz Magazine benadrukt voorzitter Wim Heeres dat adviseurs in een wereld waarin digitalisering hoogtij viert "als mens het verschil maken voor hun klanten". In het magazine komt een aantal cases aan bod waarin Adfiz-adviseurs het verschil maken. Zo vertelt Rutger Westenburg (Westenburg Assurantiën) over de online rijsimulator die zijn kantoor ontwikkelde voor chauffeurs van Connexxion (die nu al leidt tot lagere schadecijfers). Rob Hendrix, directeur Summa Adviesgroep, vertelt over de samenwerking met hogeschool Fontys in Venlo. Met Summa Young Professionals geeft hij hbo'ers de kans om zich verder te ontwikkelen in de financiële dienstverlening.

Het nieuwe Adfiz Magazine is verschenen in een oplage van 1500 exemplaren.

Reactie toevoegen

 
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...