"vertrouwen in bank sterk gedaald"

MijnGeldzaken.nl (logo)

Op de vraag wie men het meest vertrouwt wanneer het gaat om financieel advies, antwoorden de meeste Nederlanders ‘zichzelf’. Maar de onafhankelijke adviseur is een goede tweede, aldus onderzoek ter gelegenheid van de lancering van MijnGeldzaken.nl.

Het nieuwe adviesplatform voor consument en adviseur: "Hypotheekwinkels en verzekeraars leggen het af tegen de banken, maar de banken leggen het op hun beurt af tegen onafhankelijke financieel adviseurs. Zelfstandig ondernemers lijken de toegevoegde waarde van onafhankelijk advies nog meer in te zien: zij hebben vaker een financieel adviseur om de geldzaken goed te regelen.

"Hoewel Nederlanders de touwtjes in handen willen nemen wat betreft de financiële toekomst, geeft een derde toe daar soms wel advies bij nodig te hebben: 37 procent  zegt vaker advies nodig te hebben dan ze vragen. Een even grote groep Nederlanders (38 procent) vindt het lastig om advies te vragen, omdat het te duur is (30 procent) of omdat men simpelweg niet weet aan wie ze het moeten vragen (28 procent). Bij de bank lijkt men niet meer te willen aankloppen: meer dan de helft (51 procent) van alle Nederlanders geeft aan dat hun vertrouwen in het bankwezen in de afgelopen twee jaar (sterk) is gedaald. Het belangrijkste doel van bankmedewerkers is volgens 62 procent van de respondenten eerder het verkopen van eigen financiële producten en niet de klant van goed advies voorzien. Ruim de helft van alle Nederlanders (57 procent) vindt dat banken de consument onvoldoende instrumenten geven om de geldzaken goed te regelen."

MijnGeldzaken.nl omschrijft zichzelf als "een onafhankelijk en gebruiksvriendelijk financieel adviesplatform, opgericht door een onafhankelijke ondernemers met een visie op de toekomst van financieel advies. Enerzijds wil MijnGeldzaken.nl ervoor zorgen dat de consument en zelfstandig ondernemer zelf aan de knoppen zit van zijn financiële situatie, zodat zij niet langer geheel afhankelijk zijn van een bank en/of verzekeraar. Anderzijds zorgt MijnGeldzaken.nl dat onafhankelijke adviseurs een gelijkwaardig speelveld krijgen met de grote financiële instellingen, die ook steeds meer online advies gaan geven".

De consument maakt zelf zijn eigen financieel plan. Heeft hij meer nodig, dan schakelt hij via MijnGeldzaken.nl financieel advies in. "Online heeft hij altijd de beschikking over een landelijk netwerk van gediplomeerde onafhankelijke financieel specialisten."

De initiatiefnemer is FinBase uit Nijkerk.

Reactie toevoegen

 
Consument vreest financieel adviseur

Consument vreest financieel adviseur

Angst voor financieel adviseurs en onzekerheid lijken een substantiele rol te spelen in beslissingen van consumenten om al dan niet een financieel adviseur in de...

Vertrouwen in financiële instellingen stabiel

Vertrouwen in financiële instellingen stabiel

Het vertrouwen in financiële instellingen is het afgelopen jaar stabiel gebleven, terwijl vertrouwen in andere sectoren (zoals de politiek en ambtenaren) is...

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl introduceert Nibud-vergelijking

MijnGeldzaken.nl heeft de Nibud-vergelijking geïntroduceerd als toevoeging op het online huishoudboekje. Alle transacties van de gebruiker bij verschillende...

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...

Publiek behoudt vertrouwen in financiële instellingen

Publiek behoudt vertrouwen in financiële instellingen

Het vertrouwen in financiële instellingen heeft het afgelopen jaar niet geleden onder de coronacrisis. Het vertrouwen in andere belangrijke maatschappelijke...

Vertrouwen in financiële sector omhoog, maar nog niet op pre-crisisniveau

Vertrouwen in financiële sector omhoog, maar nog niet op pre-crisisniveau

Nederlandse consumenten tonen een redelijke mate van vertrouwen in banken, verzekeraars en pensioenfondsen in het algemeen. Wel liggen de vertrouwensgraadmeters...

Banken claimen beter te scoren op vertrouwen dan verzekeraars

Banken claimen beter te scoren op vertrouwen dan verzekeraars

De bankensector zit qua vertrouwensscore in de middenmoot vergeleken met andere sectoren. Aldus de maandag verschenen Vertrouwensmonitor Banken. Gevraagd is hoeveel...

Vertrouwen in eigen verzekeraar licht gedaald

Vertrouwen in eigen verzekeraar licht gedaald

Klanten hebben het afgelopen jaar vooral meer waardering gekregen voor het contact met hun verzekeraar. De score op dit punt liet in 2019 de sterkste verbetering...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...

Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

“Er is geen directe link tussen een duurzaam beleid van financiële dienstverleners en het vertrouwen van consumenten. Consumenten verwachten een duurzaam...