Consument vreest financieel adviseur
Angst voor financieel adviseurs en onzekerheid lijken een substantiele rol te spelen in beslissingen van consumenten om al dan niet een financieel adviseur in de arm te nemen. Dat komt uit onderzoek door Centerdata in opdracht van minister Kaag van Financiën. In haar reactie stelt Kaag: “De constatering dat verder vooral de angst voor financieel adviseurs een belangrijke drempel is om financieel advies in te winnen, vind ik opvallend. Om consumenten toch de weg naar de adviseur te laten vinden, is het belangrijk dat consumenten de waarde van advies begrijpen, geen angst ervaren om persoonlijke informatie te delen en vragen stellen wanneer zij iets niet snappen. Hier zie ik een rol voor de financiële sector en in het bijzonder de financieel adviseurs om deze drempel voor consumenten om advies in te winnen weg te nemen en te bewerkstelligen dat consumenten de weg naar de adviseur meer weten te vinden.”
Het onderzoeksrapport leest: “Consumenten die niet graag persoonlijke informatie met een adviseur delen en/of bang zijn om dom gevonden te worden door de adviseur ongeacht hun daadwerkelijke finandele kennis zijn minder geneigd een financieel adviseur te raadplegen. Consumenten die bang zijn om verkeerde beslissingen te nemen ongeacht hoeveel kennis zij hebben van financiële zaken schakelen juist sneller een financieel adviseur in. Deze angsten en onzekerheden lijken vooral een rol te spelen bij beslissingen over hypotheken en levensverzekeringen en niet bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en beleggingen. Deze producten worden misschien als ingewikkeldere producten gezien waardoor consumenten wellicht banger zijn om verkeerde beslissingen te nemen of domme vragen te stellen.”
Financiële geletterdheid in het consumentenpanel blijkt geen doorslaggevende factor te zijn om al dan niet financieel advies in te winnen. Daarnaast vinden consumenten de waarde van advies in het algemeen opwegen tegen de kosten.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 12 oktober 2023
De factor "struisvogelgedrag" speelt ook een grote rol. Men weet wel dat er eea schort aan het eigen financiële beleid, maar is bang voor de uitkomst van de adviseur. Met dank aan een overheid die aanspoort dat iedereen maar wat aan moddert.
Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief
Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau...
Radiostilte in onderzoek belasting op werkelijk vermogensrendement
Het kabinet laat nog niks los over uitkomsten van het onderzoek naar belasten van het werkelijke rendement op vermogen. De regering kondigt alleen aan dat de Tweede...
Veel boosheid bij oudere werknemers over langer doorwerken
Langer doorwerken blijkt voor een aanzienlijke groep oudere werknemers niet mee te vallen. Aldus onderzoek door het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut...
Geen onderzoek naar polisjungle bij zorgverzekeringen
De Consumentenbond noemt het jammer dat de Tweede Kamer de motie om te onderzoeken of het aantal zorgpolissen kan worden teruggedrongen heeft aangehouden. Het oerwoud...
"acceptatie om later met Pensioen te gaan nog beperkt"
De kloof tussen langer willen en moeten doorwerken wordt groter. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Hoe gaat Nederland met Pensioen?’ van Delta...
Reaal steunt studie arbeidsongeschiktheid ondernemers
Erasmus MC en het UMCG starten vandaag met wetenschappelijk onderzoek onder zelfstandig ondernemers. Doel is zicht te krijgen op de omstandigheden die leiden tot...
Ga\'s: sterke voorkeur voor waardegerelateerde beloning
Rond de 80% van alle gevolmachtigden heeft een sterke voorkeur voor een waardegerelateerde beloning in plaats van een verrichtingentarief. Dit is al snel zo’n...
Van velzen wil grondig onderzoek naar achterblijven slagingspercentages
Dik van Velzen, consultant bij Nibe-SVV, roept op tot grondig onderzoek naar het achterblijven de slagingspercentages bij de Wft-module Vermogen (zie ook het bericht...
Onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars
Baken Adviesgroep en KoKo Kroup voeren weer het onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars uit. Nieuw is een benchmark die laat zien hoe een volmacht rendeert...
Aanschaf financieel product niet mogelijk via voorkeurskanaal
Voor veel consumenten is het niet mogelijk om een financieel product, bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar, aan te schaffen via het kanaal waaraan zij de voorkeur...