Aanschaf financieel product niet mogelijk via voorkeurskanaal

Everest logo

Voor veel consumenten is het niet mogelijk om een financieel product, bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar, aan te schaffen via het kanaal waaraan zij de voorkeur geven. Uit consumentenonderzoek van Everest blijkt dat 40 procent van de aankopen niet tot stand komt via het voorkeurskanaal. Tevens blijkt dat van de consumenten die één of meerdere producten online hebben aangeschaft, of dat hebben geprobeerd, 15 procent tijdens het aanschafproces is afgehaakt. De belangrijkste redenen hiervoor zijn: er werden te veel vragen gesteld (37 procent), de prijs bleek te hoog uit te vallen (32 procent) en het proces duurde te lang (26 procent).

 

Wat betreft de eerste kennismaking met een financiële organisatie schetsen de onderzoeksresultaten een rooskleuriger beeld. Consumenten geven massaal de voorkeur aan een online eerste kennismaking: bijna 40 procent kiest hiervoor. Daarnaast wordt een persoonlijk gesprek met een bank of verzekeraar door bijna een kwart als voorkeurskanaal genoemd (24 procent). Twaalf procent kiest voor een persoonlijk (of telefonisch) gesprek met een intermediair.

“De huidige consument wil niet meer naar de pijpen van financiële dienstverleners dansen.” Dat stelt Joost Vanstreels, portfoliomanager bij Everest. “Als een consument op zondagavond online een verzekering wil afsluiten, dan moet het gehele proces, van oriëntatie tot en met de daadwerkelijke koop, online gefaciliteerd worden. Toch blijkt dat dit nog lang niet altijd mogelijk is. Een gemiste kans, want de techniek is er klaar voor. Zo zijn er intelligente oplossingen, waarbij de klantsituatie centraal staat en consumenten inzicht krijgen in de oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie. Denk aan geschikte verzekeringen bij gezinsuitbreiding. Met deze service kunnen financiële instellingen ervoor zorgen dat zij net die extra stap zetten naar een perfecte en oprechte verbinding met de klant. Deze stap mogen we absoluut niet onderschatten, want banken of verzekeraars kunnen zich juist op dit gebied onderscheiden.”

Reactie toevoegen

 
Consument vreest financieel adviseur

Consument vreest financieel adviseur

Angst voor financieel adviseurs en onzekerheid lijken een substantiele rol te spelen in beslissingen van consumenten om al dan niet een financieel adviseur in de...

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden....

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau...

Radiostilte in onderzoek belasting op werkelijk vermogensrendement

Radiostilte in onderzoek belasting op werkelijk vermogensrendement

Het kabinet laat nog niks los over uitkomsten van het onderzoek naar belasten van het werkelijke rendement op vermogen. De regering kondigt alleen aan dat de Tweede...

Veel boosheid bij oudere werknemers over langer doorwerken

Veel boosheid bij oudere werknemers over langer doorwerken

Langer doorwerken blijkt voor een aanzienlijke groep oudere werknemers niet mee te vallen. Aldus onderzoek door het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut...

Geen onderzoek naar polisjungle bij zorgverzekeringen

Geen onderzoek naar polisjungle bij zorgverzekeringen

De Consumentenbond noemt het jammer dat de Tweede Kamer de motie om te onderzoeken of het aantal zorgpolissen kan worden teruggedrongen heeft aangehouden. Het oerwoud...

"acceptatie om later met Pensioen te gaan nog beperkt"

"acceptatie om later met Pensioen te gaan nog beperkt"

De kloof tussen langer willen en moeten doorwerken wordt groter. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Hoe gaat Nederland met Pensioen?’ van Delta...

Reaal steunt studie arbeidsongeschiktheid ondernemers

Reaal steunt studie arbeidsongeschiktheid ondernemers

Erasmus MC en het UMCG starten vandaag met wetenschappelijk onderzoek onder zelfstandig ondernemers. Doel is zicht te krijgen op de omstandigheden die leiden tot...

Ga\'s: sterke voorkeur voor waardegerelateerde beloning

Ga\'s: sterke voorkeur voor waardegerelateerde beloning

Rond de 80% van alle gevolmachtigden heeft een sterke voorkeur voor een waardegerelateerde beloning in plaats van een verrichtingentarief. Dit is al snel zo’n...

Van velzen wil grondig onderzoek naar achterblijven slagingspercentages

Van velzen wil grondig onderzoek naar achterblijven slagingspercentages

Dik van Velzen, consultant bij Nibe-SVV, roept op tot grondig onderzoek naar het achterblijven de slagingspercentages bij de Wft-module Vermogen (zie ook het bericht...