80.000 euro boete na slecht beleggingsadvies

Kifid (logo)

Een slecht beleggingsadvies is voor de Geschillencommissie van Kifid reden om aan een tweetal cliënten van een tussenpersoon een schadevergoeding toe te kennen van circa 80.000 euro.

De Commissie is van mening dat een financieel dienstverlener een bijzondere zorgplicht heeft bij advisering tot beleggen met de overwaarde van een woning om daarmee de pensioenvoorziening te verbeteren. "Cliënten hebben de financieel adviseur in de arm genomen voor het opvijzelen van hun magere pensioenvoorziening. Zijn advies leidde tot een financiële constructie waarbij consumenten een hypothecaire geldlening ter grootte van de overwaarde van hun gezamenlijke woning zouden afsluiten om dit bedrag vervolgens te gaan beleggen in door de adviseur aanbevolen fondsen. Cliënten zijn de geadviseerde constructie aangegaan, maar al snel daalden de beleggingen zo sterk in waarde, dat zij de financiële verplichtingen van de hypothecaire geldlening niet meer konden dragen. Daarom hebben zij hun adviseur aansprakelijk gesteld voor de door hun geleden schade. Echter hij stelt zich op het standpunt dat hij enkel als cliëntenremisier is opgetreden en niet als adviseur en dat hij consumenten in die hoedanigheid enkel van algemene informatie heeft voorzien."
De Geschillencommissie is echter van oordeel dat het intermediair  zijn onderneming weliswaar heeft ingericht om op te treden als cliëntenremisier maar in de praktijk daadwerkelijk als financieel adviseur is opgetreden. "Door zich naar zijn klanten zo te gedragen is tussen partijen dan ook een overeenkomst van opdracht tot stand gekomen. Omdat sprake was van uitermate risicovolle constructie brengt de bijzondere zorgplicht van een adviseur mee dat de financieel adviseur zijn cliënten uitdrukkelijk en in niet mis te verstane bewoordingen (indringend) voor de risico’s had moeten waarschuwen, maar dit heeft hij nagelaten. Bovendien heeft de Geschillencommissie van Kifid overwogen dat geen sprake was van een goed en passend advies. In haar visie is de adviseur tekortgeschoten in zijn zorgplicht jegens cliënten en heeft hij niet gehandeld zoals van een redelijk handelend adviseur verwacht had mogen worden. Van een financieel adviseur mag volgens haar namelijk verwacht worden dat hij maatregelen neemt om te voorkomen dat de belegger (door eigen lichtvaardigheid of gebrek aan inzicht) een overeenkomst aangaat waarvan deze – de daarin besloten - risico’s niet overziet."
Volgens het bindend advies van de Geschillencommissie dient de financiële dienstverlener de door cliënten geleden schade die een gevolg is van zijn toerekenbare tekortkoming in beginsel te vergoeden. De Commissie ziet wel aanleiding voor het toepassen van eigen schuldaftrek met als gevolg dat 50 procent  van de schade voor rekening van cliënten dient te blijven. "Gebleken is namelijk dat zij over een zekere mate van deskundigheid en specifieke kennis op het gebied van beleggen met geleend geld beschikken.”
 

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...