80.000 euro boete na slecht beleggingsadvies

Kifid (logo)

Een slecht beleggingsadvies is voor de Geschillencommissie van Kifid reden om aan een tweetal cliënten van een tussenpersoon een schadevergoeding toe te kennen van circa 80.000 euro.

De Commissie is van mening dat een financieel dienstverlener een bijzondere zorgplicht heeft bij advisering tot beleggen met de overwaarde van een woning om daarmee de pensioenvoorziening te verbeteren. "Cliënten hebben de financieel adviseur in de arm genomen voor het opvijzelen van hun magere pensioenvoorziening. Zijn advies leidde tot een financiële constructie waarbij consumenten een hypothecaire geldlening ter grootte van de overwaarde van hun gezamenlijke woning zouden afsluiten om dit bedrag vervolgens te gaan beleggen in door de adviseur aanbevolen fondsen. Cliënten zijn de geadviseerde constructie aangegaan, maar al snel daalden de beleggingen zo sterk in waarde, dat zij de financiële verplichtingen van de hypothecaire geldlening niet meer konden dragen. Daarom hebben zij hun adviseur aansprakelijk gesteld voor de door hun geleden schade. Echter hij stelt zich op het standpunt dat hij enkel als cliëntenremisier is opgetreden en niet als adviseur en dat hij consumenten in die hoedanigheid enkel van algemene informatie heeft voorzien."
De Geschillencommissie is echter van oordeel dat het intermediair  zijn onderneming weliswaar heeft ingericht om op te treden als cliëntenremisier maar in de praktijk daadwerkelijk als financieel adviseur is opgetreden. "Door zich naar zijn klanten zo te gedragen is tussen partijen dan ook een overeenkomst van opdracht tot stand gekomen. Omdat sprake was van uitermate risicovolle constructie brengt de bijzondere zorgplicht van een adviseur mee dat de financieel adviseur zijn cliënten uitdrukkelijk en in niet mis te verstane bewoordingen (indringend) voor de risico’s had moeten waarschuwen, maar dit heeft hij nagelaten. Bovendien heeft de Geschillencommissie van Kifid overwogen dat geen sprake was van een goed en passend advies. In haar visie is de adviseur tekortgeschoten in zijn zorgplicht jegens cliënten en heeft hij niet gehandeld zoals van een redelijk handelend adviseur verwacht had mogen worden. Van een financieel adviseur mag volgens haar namelijk verwacht worden dat hij maatregelen neemt om te voorkomen dat de belegger (door eigen lichtvaardigheid of gebrek aan inzicht) een overeenkomst aangaat waarvan deze – de daarin besloten - risico’s niet overziet."
Volgens het bindend advies van de Geschillencommissie dient de financiële dienstverlener de door cliënten geleden schade die een gevolg is van zijn toerekenbare tekortkoming in beginsel te vergoeden. De Commissie ziet wel aanleiding voor het toepassen van eigen schuldaftrek met als gevolg dat 50 procent  van de schade voor rekening van cliënten dient te blijven. "Gebleken is namelijk dat zij over een zekere mate van deskundigheid en specifieke kennis op het gebied van beleggen met geleend geld beschikken.”
 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...