83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

iPhone via Pixabay

83 procent van de consumenten tussen de 18-35 jaar beschouwt digitale communicatie als een volwaardig alternatief. Bij 65+’ers ligt dat op 59 procent. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker SKIM, uitgevoerd in opdracht van Independer. 

"Autoverzekeraars bieden hun klanten inmiddels steeds vaker digitale alternatieven voor telefonisch contact. Zo kun je via de persoonlijke ‘mijn omgeving’ communiceren maar ook via mail, chat en WhatsApp. Sommige verzekeraars bieden daarnaast contactmogelijkheden via social media, zoals Twitter en Facebook. De consument blijkt sommige van deze alternatieven vrijwel net zo goed te waarderen als de telefoon", aldus Independer.

Mail en ‘mijn omgeving’ populair

Het onderzoek wijst uit dat mensen voor informatie over hun autoverzekering, of voor het doorgeven van een wijziging, het liefst gebruik maken de 'mijn omgeving'. Dit kanaal wordt in 47 procent van de gevallen als ‘ideaal’ bestempeld. Opvallend is dat telefonisch contact door 45 procent van de ondervraagden nog altijd ideaal wordt gevonden. Contact via e-mail wordt door 40 procent van de respondenten beoordeeld als ideaal. Tegelijk blijkt dat mensen niet vaak enthousiast worden van communicatie via social media. Slechts 16 procent van de ondervraagden zegt communicatie via social media ideaal of ‘wel okay’ te vinde

Digitale communicatie als volwaardig alternatief

Op de stelling: “Als ik met digitale communicatie voldoende snel antwoord zou krijgen, dan zou ik digitale communicatie als volwaardig alternatief beschouwen voor telefonische bereikbaarheid”, antwoordt een groep van 71 procent met ‘eens’ en een groep van 29 procent met ‘oneens’. Binnen deze twee groepen zijn duidelijke verschillen tussen jongeren en ouderen, en tussen laag- en hoogopgeleiden.

Reactie toevoegen

 
Independer: steeds meer mensen rijden weg na verkeersongeval

Independer: steeds meer mensen rijden weg na verkeersongeval

In Nederland rijden dagelijks minstens 200 weggebruikers weg na een ongeval. In totaal werd vorig jaar bijna 80.000 keer een proces-verbaal opgemaakt voor dit strafbare...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

De 40 leden van de Contactgroep Automatisering (CGA) toonden dinsdag hun meest recente innovaties op het tweede VIP-congres van VVP en Stichting CGA in het AFAS...

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

Toezichthouders publiceren position paper over datatoegang

De AFM en DNB hebben een position paper gepubliceerd waarin de twee toezichthouders hun beleidsvisie en prioriteiten over datatoegang uiteenzetten. Het bevat...

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Premie autoverzekering in jaar tijd met 20 procent gestegen

Vergeleken met juni vorig jaar is de autoverzekeringspremie met 19,6 procent gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Dat komt neer op een gemiddelde premiestijging...

Allianz Direct opnieuw winnaar 'Independer Award Auto 2023'

Allianz Direct opnieuw winnaar 'Independer Award Auto 2023'

Allianz Direct heeft evenals vorig jaar de 'Independer Award Auto 2023' gewonnen.  De award werd voor de tweede keer uitgereikt. Op de tweede plek eindigde...

Verbond verkent Digitaal Paspoort Verzekeren

Verbond verkent Digitaal Paspoort Verzekeren

Achmea, Stichting CIS en het Verbond verkennen op dit moment een Digitaal Paspoort Verzekeren. Als het aan de EU en de Nederlandse overheid ligt, krijgen burgers...

Vanuit eigen adviespakket actuele leninggegevens opvragen bij Florius

Vanuit eigen adviespakket actuele leninggegevens opvragen bij Florius

Florius implementeert een nieuwe mogelijkheid via HDN waarmee de adviseur de actuele leninggegevens van Florius-klanten direct kan opvragen in zijn eigen adviespakket....

Independer ziet klanten worstelen met gestegen rente overbruggingshypotheek

Independer ziet klanten worstelen met gestegen rente overbruggingshypotheek

Independer constateert dat mensen met een overbruggingshypotheek worstelen met de stijgende rente. Marga Lankreijer-Kos, Domeinmanager Hypotheken: “Een groot...

Aantal leenaanvragen stijgt fors, bedrag gemiddeld ruim 14.000 euro

Aantal leenaanvragen stijgt fors, bedrag gemiddeld ruim 14.000 euro

Voor grote uitgaven wordt veel vaker geld geleend. Het aantal leenaanvragen steeg afgelopen jaar met bijna achttien procent. Het gewenste gemiddelde leenbedrag is...

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...