83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

iPhone via Pixabay

83 procent van de consumenten tussen de 18-35 jaar beschouwt digitale communicatie als een volwaardig alternatief. Bij 65+’ers ligt dat op 59 procent. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker SKIM, uitgevoerd in opdracht van Independer. 

"Autoverzekeraars bieden hun klanten inmiddels steeds vaker digitale alternatieven voor telefonisch contact. Zo kun je via de persoonlijke ‘mijn omgeving’ communiceren maar ook via mail, chat en WhatsApp. Sommige verzekeraars bieden daarnaast contactmogelijkheden via social media, zoals Twitter en Facebook. De consument blijkt sommige van deze alternatieven vrijwel net zo goed te waarderen als de telefoon", aldus Independer.

Mail en ‘mijn omgeving’ populair

Het onderzoek wijst uit dat mensen voor informatie over hun autoverzekering, of voor het doorgeven van een wijziging, het liefst gebruik maken de 'mijn omgeving'. Dit kanaal wordt in 47 procent van de gevallen als ‘ideaal’ bestempeld. Opvallend is dat telefonisch contact door 45 procent van de ondervraagden nog altijd ideaal wordt gevonden. Contact via e-mail wordt door 40 procent van de respondenten beoordeeld als ideaal. Tegelijk blijkt dat mensen niet vaak enthousiast worden van communicatie via social media. Slechts 16 procent van de ondervraagden zegt communicatie via social media ideaal of ‘wel okay’ te vinde

Digitale communicatie als volwaardig alternatief

Op de stelling: “Als ik met digitale communicatie voldoende snel antwoord zou krijgen, dan zou ik digitale communicatie als volwaardig alternatief beschouwen voor telefonische bereikbaarheid”, antwoordt een groep van 71 procent met ‘eens’ en een groep van 29 procent met ‘oneens’. Binnen deze twee groepen zijn duidelijke verschillen tussen jongeren en ouderen, en tussen laag- en hoogopgeleiden.

Reactie toevoegen

 
"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

Independer: Tesla Model S veiligste auto

Independer: Tesla Model S veiligste auto

Een Tesla Model S is de veiligste auto van de afgelopen drie jaar. De onveiligste auto is een Renault Zoe. Goed om te weten omdat volgens Independer in november...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...

Independer: mensen lenen meer

Independer: mensen lenen meer

Het gewenste gemiddelde leenbedrag is het afgelopen jaar met 8 procent stijgt naar 15.540 euro, aldus onderzoek van Independer, waarvoor tienduizenden aanvragen...

Independer: enorme premieverschillen bij woonverzekeringen

Independer: enorme premieverschillen bij woonverzekeringen

"Er is wat geks aan de hand op de markt van woonverzekeringen", aldus Independer. "Op het oog lijken de premiestijgingen mee te vallen, maar de onderlinge prijsverschillen...

Independer: gezinnen steken zich vaker in de schulden

Independer: gezinnen steken zich vaker in de schulden

Gezinnen met kinderen steken zich vaker in de schulden, zo blijkt uit onderzoek van Independer. Zij willden gemiddeld 16.140 euro lenen, met name voor de aanschaf...