Aanbieders maken redelijke start met kostprijsmodel

AFM (logo)

Banken en verzekeraars hebben in 2013 "een redelijke start" gemaakt met het zogenoemde kostprijsmodel, dat ze gebruiken om de advies- en distributiekosten apart bij consumenten in rekening te brengen. Dat concludeert de AFM.

Er is nog ruimte voor verdere verbetering van de kostprijsmodellen. Deze kunnen in sommige gevallen leiden tot aanpassingen in de tarieven. In een brief, die afgelopen week is verstuurd, geeft de AFM banken en verzekeraars een nadere toelichting op deze aandachtspunten.

De aandachtspunten zijn: neem de kosten van internetmarketing op in het kostprijsmodel, stel ook een kostprijsmodel op als bemiddeling in een apart bedrijfsonderdeel is ondergebracht, onderneem actie als de accountant zich onthoudt van een oordeel of het kostprijsmodel afkeurt, valideer de aannames en veronderstellingen in het kostprijsmodel, breng het kostprijsmodel in 2014 onder in de reguliere organisatie en borg de kwaliteit van het kostprijsmodel.

Aanbieders moeten de aandachtspunten uit deze brief en de bevindingen van de accountant gebruiken om te beoordelen of het kostprijsmodel en/of de berekening van de advieskosten voor 2014 moet worden aangepast. De toezichthouder roept marktpartijen op om de gevraagde verbeteringen zo snel mogelijk door te voeren, en om waar nodig de tarieven voor 2014 hierop aan te passen.
In de eerste helft van dit jaar heeft de AFM een informatieverzoek naar banken en verzekeraars gestuurd, waaruit een aantal aandachtspunten naar voren kwam. In september heeft de AFM vervolgens met een aantal partijen gesproken over deze resultaten uit het informatieverzoek. Ook heeft de toezichthouder de rapportages ontvangen die accountants hebben opgesteld naar aanleiding van hun controles van de kostprijsmodellen. Naar aanleiding hiervan hebben de meeste partijen aanpassingen doorgevoerd in hun kostprijsmodel.

"De inhoudelijke en kritische blik van de externe accountant op de toepassing van het kostprijsmodel stelt ons in staat om ook in de toekomst toezicht te houden op het kostprijsmodel. Aan de hand van deze controle van de berekening van de tarieven voor 2014 bepalen wij of er aanleiding is voor verdere aandacht voor dit onderwerp", aldus de toezichthouder.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 24 december 2013

Is er iemand die werkelijke gelooft dat grote aanbieders lukt tegen een structureel veel lagere prijs het advies- en de distributietraject te verzorgen dan de assurantiekantoren zonder managementlagen aandeelhouders, en -vooruit- de grote gebouwen, bonussen enzovoorts? AFM geeft aan dat die kosten eigenlijk even hoog zouden moeten zijn. Ze zijn uiteraard via intermediair veel en veel lager, op de provisievrije tarieven zeker! Aanzienlijk lager dan eigen verkoop via bankkantoor uitvaart langs-de-deur of internetmarketing. Of telt sportsponsoring weer mee bij intermediaire distributiekosten en niet bij de directe labels? Hier kom je nooit uit. De enige verwachting die ik heb is dat het verwerken van de kosten in de tarieven er toe zal leiden dat de aanbieders die de werkelijke kosten van intermediaire distributie aanhouden op prijs voordeliger zullen zijn. Dan is een iets hoger adviestarief niet zo'n punt meer.

Meer over
Minder accountantscontrole kostprijsmodel

Minder accountantscontrole kostprijsmodel

De verplichte jaarlijkse accountantscontrole van het kostprijsmodel vervalt. Gevolg gevend aan het advies van het toenmalige adviescollege toetsing regeldruk Actal...

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...