"aantal financiële intermediairs zal halveren"

Baken Adviesgroep

In 2016 is het aantal financiële intermediairs met bijna de helft gedaald ten opzichte van 2006. Aldus een persbericht Baken Adviesgroep en Adviesbureau Fred de Jong in hun Rapport ‘Marktraming Financiële Intermediairs 2016’. VVP berichtte over al eerder op deze site over dit rapport.

Volgens Baken Adviesgroep en De Jong is de voorspelling onderbouwd met een beschrijving van de huidige marktsituatie gecombineerd met een impactanalyse van de actuele marktontwikkelingen waarmee financiële intermediairs worden geconfronteerd. "Financiële intermediairs staan sterk onder druk. Het slechte economische klimaat zorgt ervoor dat consumenten minder uitgeven, ook aan verzekeringen. Bedrijven investeren minder, het aantal faillissementen neemt toe en de werkeloosheid stijgt, waardoor ook de zakelijke markt in zwaar weer verkeert. Daarnaast is er veel concurrentie van direct writers en vergelijkingssites op internet. Tenslotte zorgen het aanstaand provisieverbod en strengere deskundigheidseisen voor een toenemende druk van wet- en regelgeving", aldus de onderzoekers.
Op basis van de analyse in het rapport, is de voorspelling dat het aantal financiële intermediairs in 2016 is gedaald naar 7.000. Dat betekent een afname van 15 procent ten opzichte van de situatie anno 2012. In vergelijking met de invoering van het vergunningenregister conform de Wft, in 2007, is de markt voor financiële intermediairs gedaald met 42 procent. Immers, gedurende de overgangsperiode (2006 – 2007) hadden 12.000 adviseurs en/of bemiddelaars een aanvraag ingediend voor een vergunning bij de AFM.
De onderzoekers: "Daarnaast is een trend waargenomen naar meer concentratie tussen intermediairs in de keten. Zo daalt het aantal volmachtkantoren en het aantal serviceorganisaties, maar wordt hun marktpositie wel sterker door bundeling van krachten in kennis en inkoop.
Het rapport maakt tevens duidelijk dat financiële intermediairs worden geconfronteerd met een zeer uitgebreid scala aan registers, keurmerken en brancheorganisaties." Baken Adviesgroep en Adviesbureau Fred de Jong verwachten dat ook bij deze organisaties sanering zal plaatsvinden de komende jaren. Het rapport kost 295 euro en is bij de onderzoekers te bestellen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

A. Verwijs - 11 september 2012

Gezien de prijs van het rapport ad € 295,--, ziet d eJong weer een leuke bijverdienste ten koste van het intermediair dat het toch al zo moeilijk heeft. Ik denk - en hoop - dat er weinig collega's zijn die voor zo'n hoog bedrag een rapport gaan bestellen, waaruit zal blijken wat wij allen al weten, nl. dat onze branche wordt uitgemolken op allerlei manieren en dat we beter kunnen proberen om zo snel mogelijk gebruik te gan maken van allerlei sociale voorzieningen voor de minima en/of te proberen in het pluche te gaan zitten van de 1e of 2e kamer, provinciale staten, gemeenteraden, waterschappen, AFM etc. , zodat we tenminste nog een boterham kunnen eten met redelijk tot veel beleg.,

Peter de Wit - 11 september 2012

De alter ego van Henri Drost dwaalt de laatste maanden op het VVP portaal rond. Overigens boekhouden kan men bij het CBS beter. Die kunnen precies hetzelfde opschrijven of nog net iets uitgebreider. Achteraf heeft men altijd gelijk. Maar wat voor voorspellingen heeft Fred de Jong eerder gedaan en welke zijn er uitgekomen?

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Hoe stimuleer je medewerkers klantgerichter te werken?

Nu perverse omzetprikkels en bonussen binnen de intermediaire markt nagenoeg verdwenen zijn, ligt de focus meer op het prikkelen van kwaliteit en bijvoorbeeld ook...

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Spiegel u aan de praktijkervaringen van adviescollega's

Het meeste leert u van collega ondernemers, zo horen we vaak. U kunt uw collega’s dan ook helpen door mee te doen aan dit onderzoek over klantgerichtheid....

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

Inkomensverzekering: markt leeft op

Inkomensverzekering: markt leeft op

Het premievolume van de inkomensverzekeringsmarkt trekt aan na een periode van stagnatie. Dit blijkt uit de nieuwste ramingen van Baken Adviesgroep. De Nederlandse...

Vrouw op de maan

Vrouw op de maan

John F. Kennedy vroeg ooit aan een schoonmaker die de vloeren aan het dweilen was op het NASA hoofdkwartier, wat hij daar deed. Hij antwoordde dat hij meehielp om...

Waar is de ambitie in de adviessector?

Waar is de ambitie in de adviessector?

"John F. Kennedy vroeg ooit aan een schoonmaker die de vloeren aan het dweilen was op het NASA hoofdkwartier, wat hij daar deed. Hij antwoordde dat hij meehielp...

’Startende intermediairs tonen veel lef’

’Startende intermediairs tonen veel lef’

"Startende intermediairs hebben lef. Ze investeren duizenden euro’s in hun bedrijf, terwijl ze verwachten dat het aantal intermediairs verder daalt." Met...

Schadesector moet 1 miljard besparen

Schadesector moet 1 miljard besparen

Dalende premies en de opkomst van InsurTech bedrijven, die met veel lagere kostenpercentages rekenen, zetten bestaande spelers onder druk. Tot en met 2026 moet de...

Schadeverzekeraars zitten helemaal klem

Schadeverzekeraars zitten helemaal klem

De omzet van Nederlandse schadeverzekeraars - die de afgelopen jaren al flink onder druk stond - zal de komende tien jaar verder krimpen. Vooral de automarkt loopt...

Schadeverzekeringsmarkt verder in het slop

Schadeverzekeringsmarkt verder in het slop

De stijgende schadelast bij verzekeraars overschaduwt de gerealiseerde kostenreducties, aldus het Marktrapport Schade 2017 van Baken Adviesgroep. Ondanks dat in...