Achterblijven winstdeling niet aan verzekeraar te wijten maar aan lage rentestand

Kifid 2017 (deel logo)

De verzekeraar valt het achterblijven de winstdelingsregeling niet te verwijten, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-707. "Het achterblijven van de winstdelingsregeling is voornamelijk een gevolg van de lage rentestand die zich tijdens de duur van de verzekeringsovereenkomst heeft ontwikkeld. Deze ontwikkeling was niet te voorzien en kan niet meebrengen dat Verzekeraar te verplichten is een hogere dan het garantiebedrag uit te keren", meent de commissie.

De klager sloot in 1986 bij Delta Lloyd een traditionele winstdelende levensverzekering af met winstgarantie. Volgens de klager had de verzekeraar hem moeten informeren over de volgens hem hoge kosten en overlijdensrisicopremie.

De commissie volgt hem hierin niet: "Zoals reeds in eerder uitspraken van de Geschillencommissie is uiteengezet, wordt een dergelijke verzekering gekenmerkt door de omstandigheid dat de prijs en de prestatie op voorhand zijn bepaald. Consument wist bij het afsluiten van de verzekering welk bedrag hij op de einddatum, of bij eerder overlijden, zou ontvangen en welke premie - waarvoor een deel bestemd was voor de dekking van het overlijdensrisico en een deel voor de bestrijding van de door Verzekeraar gemaakte kosten - hij hiervoor verschuldigd was. Consument heeft kunnen afwegen welke premie hij voor welk garantiebedrag bereid was te betalen en met deze verhouding tussen premie en prestatie ingestemd. De met de verzekering gemoeide kosten en overlijdensrisicopremies zijn in het garantiekapitaal verdisconteerd. Om deze reden behoefde Verzekeraar bij het afsluiten van de verzekering niet te specificeren welk deel van de premie zou worden besteed aan kosten of aan overlijdensrisicopremies. Verzekeraar behoefde dit evenmin op een later moment te doen (zie onder meer GC 2012- 265, 2015-038 en 2016-097)."

Een derde ging op aan kosten

Verzekeraar heeft consument bij brief van 22 februari 2016 bericht dat van de maandpremie van 39,91 euro 16,31 euro de spaarpremie vormde, 11,59 euro de risicopremie en 12,01 euro de kostenpremie. Deze verdeling is gedurende de hele duur van de verzekering (1986-2016) hetzelfde geweest.

De uitkering medio 2016 beliep 17.403 euro (verzekerd kapitaal plus 2.655 euro winstgarantie). Consument vorderde betaling van een bedrag van 5.287 euro. Daarmee zou de totale polisuitkering overeenstemmen met de onderliggende hypotheek.

Reactie toevoegen

 
Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...

Losse motoronderdelen geen motorfiets

Losse motoronderdelen geen motorfiets

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162.  De...

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...

Loyaliteitskorting duur betaald...

Loyaliteitskorting duur betaald...

De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Claimant heeft medewerkingsplicht

Claimant heeft medewerkingsplicht

Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...

Toch betalen ondanks no cure no pay

Toch betalen ondanks no cure no pay

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...