Adfiz ten strijde tegen direct writers

Adfiz

Adfiz wil tijdens informatiebijeenkomsten het groene licht krijgen van haar leden voor een voorstel tot oprichting van een klantenplatform. Dit om te voorkomen dat de adviseur steeds meer uit beeld verdwijnt.

Volgens Adfiz is het voor adviseurs een grote uitdaging om in beeld te komen bij consumenten en ondernemers die nog geen klant zijn. Adfiz: "Steeds vaker oriënteren klanten zich op internet. Voor verzekeringsproducten doen al meer dan 60 procent van de klanten dat. Maandelijks worden er ongeveer 115.000 complexe producten verkocht. Bij 70.000 van die producten heeft internet een grote rol gespeeld. In de meeste gevallen beslist zo’n klant ook op internet bij wij hij advies gaat inwinnen. En komt hij u dan tegen? Dat denk ik niet. Uw klanten komen dan uit bij direct writers en banken die de hoogste posities op Google kopen. Zij hebben daarvoor de middelen. Wat wij dus zien is dat de verzekeraars en banken steeds meer in beeld komen bij de klant. De adviseur raakt steeds meer uit beeld."

Adfiz wil daarom een online klantenplatform oprichten waardoor de leden ook bovenaan in de zoekmachines komen te staan. "Wij als bestuur van Adfiz vinden dat Adfiz de leden moet helpen om commercieel sterk in de markt te staan. Daarom is het voor ons als bestuur een topprioriteit dat u online te vinden en te bereiken bent. Adfiz kan een netwerk creëren dat u en uw klanten verbindt en daarmee uw commerciële kansen vergroot. Wij kunnen u nog dit jaar een geavanceerd internetplatform bieden. Exclusief voor Adfiz-leden. Dat platform moet het platform worden van de beste 1000 adviseurs van Nederland."

Om dit te kunnen realiseren, vraagt Adfiz ook een investering van ieder indivdidueel lid. Het groene licht voor de plannen moet op de Algemene Jaarvergadering van 12 juni gegeven worden. "Het belang en de impact van deze stap zijn groot. Daarom trekken wij voorafgaand aan de ledenvergadering het land in. Ik roep u op één van de speciale ledenbijeenkomsten bij u in de regio te bezoeken. Bij deze bijeenkomsten willen we met u bespreken welke kansen dit online platform kan en moet bieden. Zo kunnen we in kleiner gezelschap met elkaar van gedachten wisselen over onze uitdagingen en slagvaardig de volgende fase ingaan."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arjen Oeben Holla - 21 mei 2013

Fase 1 is het verzamelen van de e-mailadressen van de bestaande klantenkring. Nog lang niet alle adviseurs hebben dit voor elkaar. Fase 2 is je bestaande klant omturnen tot jouw ambassadeur voor je eigen assurantiebedrijf. Mond-tot-mond reclame, al dan niet on-line, dat levert aanbevelingen van hoge kwaliteit op. Fase 3 is het implementeren van een marketingplan voor je onderneming waarin ook aandacht wordt gegeven aan internetmarketing. Wat wil ik met internet, hoe zet ik mijn website in, wat voor type(n) website(s) heb ik nodig. Hoe koppel ik commerciele acties met een goede landingspagina. Welke andere webdiensten zijn voor mij bruikbaar. En als je dan het klantbelang centraal stelt en de achterdeur gesloten weet te houden, dan is het wellicht tijd om een antwoord te geven op de vraag of eenAdfizplatform de moeite waard is.

Jeffrey Leichel - 21 mei 2013

recht zo die gaat

Albert van der Poll - 21 mei 2013

Ik ben wel benieuwd naar dit initiatief! Nu is het zo dat ik vrijwel altijd alle polissen kan overnemen van relaties die (deels) via internet/ bank verzekerd zijn, maar daarvoor moet je wel eerst met die mensen in contact komen, en het vooroordeel dat het allemaal veel duurder is wegnemen. Lukt dat, dan is niet zelden de opluchting de hele rimram te kunnen "uitbesteden" zeer groot. In het verleden ging dat makkelijk via de hypotheken, dat wordt nu stukken minder. Wel denk ik dat we dan ook zullen moeten besluiten tot een cooperatieve (volmacht) verzekeraar voor alle leden. Of een eigen verzekeraar oprichten, misschien nog wel beter, als zoiets tenminste kan.

Mark van de Stolpe - 21 mei 2013

Prima initiatief, beetje laat alleen. Had veel eerder gemoeten. Nu moet je een inhaalslag zien te maken met het grote geld en dat is op zn zachts gezegd lastig..

Rob Bastian - 21 mei 2013

Prima initiatief.

Leo Tol - 17 mei 2013

Goed plan, zeiden wij 2 jaar geleden al.

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...