Adfiz: "wacht niet op compensatievoorstel verzekeraars"

Adfiz

Adfiz adviseert consumenten met een beleggingsverzekering niet langer te wachten op compensatiebrieven van de verzekeraars, maar naar een adviseur te stappen die werkt met de BeleggingPolisCheck. Volgens Adfiz kan dit duizenden euro's voordeel opleveren.

Volgens Adfiz kunnen de huidige kosten drastisch worden verlaagd en dat zou een substantieel hoger eindkapitaal op kunnen leveren. Bovendien zijn de belangrijkste (ook fiscale) randvoorwaarden inmiddels ingevuld om zonder nadelige gevolgen over te stappen als er betere alternatieven zijn. Begin dit jaar introduceerde Adfiz een ondersteuningsprogramma voor de leden, dat bestaat uit een ‘Stappenplan klantbegeleiding’ en overeenkomsten met de aanbieders van BeleggingsPolisCheck (BPC) en MoneyView. Volgens Adfiz is het met de BPC niet nodig te wachten op de individuele compensatiebrieven, die voor sommige aanbieders pas ruim na de zomer (of zelfs pas begin 2012) worden verwacht. Een adviseur kan met de BPC-tool de verwachte compensatie indicatief voorrekenen en aangeven of verdere verbetering alsnog wenselijk is. In veel gevallen zal dat zo zijn, omdat er intussen producten met fors lagere kosten op de markt komen. Bovendien zijn nieuwe, losse overlijdensrisicoverzekeringen goedkoper geworden. Klanten kunnen hierdoor direct honderden euro’s besparen, aldus Adfiz. "Het komt er voor de markt nu op aan te laten zien dat zij het klantbelang voorop stelt. Eerder riepen we daarom onze leden op om de eigen klanten gratis bij te staan voor eenvoudige verbeteracties, wanneer daarbij geen sprake is van nieuw advies door veranderde omstandigheden of wensen bij de klant." Adfiz verzoekt de aanbieders om in het klantbelang versneld haar aangekondigde nieuwe, transparante producten met lage kosten te introduceren. "Er zijn weliswaar enkele voorlopers in de markt, maar het aanbod kan veel breder. Aanbieders zouden daarbij voldoende in eigen kracht moeten geloven en dus afzien van ‘behoudprikkels’ die erop gericht zijn de adviseur ervan te weerhouden een klant te adviseren naar een ander product van een concurrent over te stappen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Verheijen - 3 augustus 2011

Het komt er voor verzekeraars op aan nu eens te laten zien dat zij waarde hechten aan "de klant". Dat wil zeggen zeer ruim compenseren (!) en een nieuw produkt aanbieden waarop de klant geen "nee" kan zeggen. Die klant moet voelen dat zij serieus genomen wordt. Dat is pas imago building. Wat een kansen!! Laat bijvoorbeeld ASR dat doen en zij kunnen als eerste een voorsprong op de rest nemen. Ben het trouwens niet eens met het advies.

Adfiz: "Provisieverbod bij uitvaartverzekeringen herzien"

Adfiz: "Provisieverbod bij uitvaartverzekeringen herzien"

"Mijn oproep aan Den Haag is dan ook om samen te bekijken hoe we nu, anno 2024, willen omgaan met het provisieverbod op uitvaartverzekeringen. Het is tijd voor modernisering....

Adfiz: uitvoeringscomplicaties bij 'drempelfunctievariant'

Adfiz: uitvoeringscomplicaties bij 'drempelfunctievariant'

"De private partijen zullen ongetwijfeld wijzen op deze mogelijke uitvoeringscomplicaties." Aldus Adfiz over de 'drempelfunctievariant' van minister Van Gennip bij...

Adfiz publiceert Wtp-beleid per pensioenverzekeraar

Adfiz publiceert Wtp-beleid per pensioenverzekeraar

Adfiz heeft het Wtp-beleid per verzekeraar in kaart gebracht en gepubliceerd in haar kennisportaal Pensioenstelsel. Adfiz: "De Wet toekomst pensioenen bepaalt de...

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...