Adviseurs handhaven provisiemodel bij schade

Bijna acht op de negen adviseurs houden de komende drie jaar zoveel als mogelijk vast aan het provisiemodel op schadeverzekeringen. Dit blijkt uit een onderzoek van Bangma & Bosma Bedrijfsadvies onder ruim honderd financieel dienstverleners.

"Om de courantheid van hun portefeuille te verhogen, doen adviseurs er verstandig aan niet te snel van provisie af te stappen", zegt Edwin Bosma. "Op onze poll 'de komende drie jaar handhaaf ik zoveel als mogelijk het provisiemodel op schadeverzekeringen' geeft 87 procent van de respondenten aan het hiermee eens te zijn. Wat de redenen ook mogen zijn: in het kader van portefeuilleverkoop en -aankoop een verstandige keuze."

Bosma: "In onze adviespraktijk ontmoeten wij ondernemers in de financiële dienstverlening die beschikken over een grote creativiteit. De meest mooie en ingewikkelde abonnementen, bedieningsconcepten en tarieven voor klanten worden ontwikkeld. Kenmerkend daarin is dat de uitzondering de regel is geworden: alles in de dienstverlening is mogelijk en wordt individueel met de klant afgestemd." Als deze creatieve ondernemer op korte termijn zijn bedrijf wil overdragen, kan dit zich echter tegen hem keren, meent Bosma. "Abonnementen en bedieningsconcepten zijn veel beter over te dragen aan een ander bedrijf als ze niet te veel uitzonderingen kennen en niet te ingewikkeld zijn. Momenteel constateren we dat portefeuilles met uitsluitend een provisiebeloning voor schadeverzekeringen couranter zijn dan portefeuilles waar met (ingewikkelde) abonnementen wordt gewerkt."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pollo - 26 november 2012

@ Peter de Roode, ik neem aan dat u het allemaal wel begrijpt en gaat uitleggen? Fijn zo.

Jeffrey Leichel (ODIN) - 26 november 2012

@JohnvanRest @Peter deRoode Pollo praat geen woord Chinees. Ik begrijp helemaal wat hij zegt. Mijn gevoel is ook dat er door abonnementen een flinke verschuiving in portefeuilles gaat optreden. Van traditionele kantoren naar netto kantoren. Een kwestie van segmentatie.

Peter de Roode - 26 november 2012

@ Pollo, je weet altijd de (vraag)stellingen aardig te omzeilen door het maken van lange wollige verhalen. Je eigen voorkeur is daarbij altijd verdekt, precies als Adfiz doet. Eigen ervaringen moet je daarbij blijkbaar altijd als " de jus" aanbieden. Geef eens inhoudelijk antwoord op de stelling van John van Rest van dat je toch niet wil beweren dat je totaal anders werkt dan de 87% die hier wordt genoemd.

Pollo - 26 november 2012

@ Jeffrey, Frits is misschien ooit geweigerd bij een bridgeclub. In de koffiehoek heb je soms van die pessimistische graftakken, voor wie de glazen immer halfleeg zijn.

Redactie VVP - 26 november 2012

Reacties met woorden als 'sukkel' - zoals in dit geval - of erger worden verwijderd, vandaar (dit even in reactie op de opmerking van Pollo).

Pollo - 26 november 2012

Jeffrey is ook weer te laat op zie ik, en neemt mij werk uit handen. Dank! @Frans, ik ga mijn 1 post relaties niet de deur wijzen, ook senioren ga ik niet achterna jagen. Je hoeft het niet zo zwart/wit te doen, je mag gewoon een normaal en sociaal mens blijven... Wel zit ik inmiddels op de lijn dat een nieuwe klant zich niet meer kan melden met alleen een brommertje omdat de bank dat niet wil verzekeren. De bij voorbaat onrendabele zaken probeer ik te beperken. Ook 65 plus nieuwe klanten zijn een punt, net als bij Sytze. In mijn (netto) abo is Jan met de Pet niet duurder uit dan nu, hij wordt een totaalrelatie en krijgt eindelijk de service en aanadacht die hij moet hebben, juist omdat hij totaalrelatie is. (ik zeg daarmee niet dat jij het niet goed doet voor je klanten.) Wel een collegiaal advies: mijn particulieren abo zit zo in elkaar dat jouw 20% beste klanten een zeer aantrekkelijk aanbod krijgen. Verwacht niet te veel klantentrouw als het meer dan 20 euro scheelt in de maand. Ik heb daar zelf al zeer zure ervaringen mee. @ Peter de Roode, ik weet niet wat er nou zo onduidelijk is. U leest van alles wat er niet staat. Ik ben hier en daar wat gaan reageren omdat ik nergens meningen, opinies enzo hoorde van de kleine kantoren. Bovendien gebruik ik nogal eens een vraagteken, en ben ik niet altijd stellig (dat is dan zeker weer te wollig). Ik moet m'n snavel maar houden met mijn eenmansfractie want meneer Bosma zal het allemaal wel weten? Die mag wel gratis en vrijblijvend alhier geciteerd? Ik ken persoonlijk denk ik wel meer dan honderd collega's en ik ken er geneen waar achteraf geen lijken uit de kast vielen na een bedrijfsovername. Met de huidige beloningswijze vind IK er dus wat van. Dat ik dat allemaal optyp door een uit de hand gelopen hobby en verregaande persoonlijke ijdelheid (ook zo heerlijk anonieme ijdelheid) mag u best storen. Me stilhouden zal ik vast niet, gekakel zit in de aard van het beestje.

Pollo - 26 november 2012

Peter's tussenliggende reactie is weg, jammer.

Adfizeur - 26 november 2012

@Pollo. Als jij niet ingaat op die aanbieding van Frits mag ik dan in jouw plaats naar Lourdes. Het water schijnt er helder en sprankelend te zijn en de vrouwen drinken uit je hand, zo zegt men.

Pollo - 26 november 2012

@ Peter de Roode, ik probeer het nog een keer ontwold en wel: ik werk (nog) niet heel anders dan die 87%, Dat is niet waar het over gaat, net zo min als over of klanten of de waarde bepalen, De heer Van Rest zegt dus dat ik iets niet moet beweren wat ik al niet beweer. Dan hoef ik niks te ontwijken. Net zo min als over al dan niet nadeel voor de consumenten. De stelling van BBB is dat het voor de waarde van de portefeuille beter is om aan het povisiemodlelvast te houden, waarbij de voorbeelden worden gegeven van slecht ingevoerde abostructuren. Ik zal mijn beweringen (ook voor mijn eigen duidelijkheid) even opsommen 1. vasthouden aan de provisiebeloning ivm verkoop op termijn is teveel op het verleden gericht. Je bedrijf moet niet indutten. 2. een goede adviespraktijk met abosysteem is straks gewoon geld waard, meer dan een provisiebedrijf. 3.de huidige aangeboden portefeuilles zijn vaak matig, overname daarvan (te) vaak niet succesvo

Sytse - 26 november 2012

@FRans, Op die lijn zit ik nu ook, de bejaarde trouwe klant blijft krijgen wat hij kreeg. Maar waar ik niet helemaal uit ben zijn al die bejaarde klanten die zich bij ons kantoor melden die bij Centraal Beheer of de Rabobank of Nationale Nederlanden (RVS), na 30 jaar zijn weggepest en dan verwachten dat ik mijn dienstverlening aan hun ter beschikking stel voor slechts € 20,- per jaar. Ja, wat moet je daarmee? Ik neig toch steeds meer naar een maandtarief voor deze 'nieuwkomers' of gewoonweg 'nee' verkopen?

Verbod winstcommissie raakt kleine kantoren hardst

Verbod winstcommissie raakt kleine kantoren hardst

De kleinere volmachtkantoren (tot circa 2 miljoen premievolume) zijn volgens Bangma & Bosma Bedrijfsadvies het hardst geraakt door het verbod op winstcommissie....

Aantal overnames en fusies verdubbeld

Aantal overnames en fusies verdubbeld

Het aantal overnames en fusies in de verzekeringsbranche is in de eerste negen maanden van dit jaar verdubbeld, aldus Bangma & Bosma Bedrijfsadvies. De toename...

"meer vraag dan aanbod assurantieportefeuilles"

"meer vraag dan aanbod assurantieportefeuilles"

Het overnemen van een andere assurantieonderneming of -portefeuille is een van de manieren om een bredere klantenbasis te verwerven, de kostenstijging te drukken...

Bangma & bosma: toolkit zelf verkopen

Bangma & bosma: toolkit zelf verkopen

Bangma & Bosma heeft een toolkit ontwikkeld waarmee financieel adviseurs hun portefeuille zelf kunnen verkopen. Edwin Bosma: "Wij merken wij dat vele intermediairs...

Provisieverbod leidt tot meer fusies en overnames

Provisieverbod leidt tot meer fusies en overnames

Door het provisieverbod is de dynamiek in de markt van fusies en overnames gestaag toegenomen, aldus het eerste kwartaalbericht over overnames in de financiële...

Spanning merkbaar bij aanvang \'jaar van de waarheid\'

Spanning merkbaar bij aanvang \'jaar van de waarheid\'

Mogelijk komt het doordat de verwachtingen van tevoren al naar beneden waren bijgesteld, maar 2012 is voor veel financieel adviseurs geen onaardig jaar geworden....

Adviseur ziet 2013 positief tegemoet

Adviseur ziet 2013 positief tegemoet

Op de stelling “2013 wordt een mooi jaar voor ons bedrijf, ik zie het wel zitten en heb er zin in” was 67 procent van de respondenten het eens, aldus...