Adviseurs handhaven provisiemodel bij schade

Bijna acht op de negen adviseurs houden de komende drie jaar zoveel als mogelijk vast aan het provisiemodel op schadeverzekeringen. Dit blijkt uit een onderzoek van Bangma & Bosma Bedrijfsadvies onder ruim honderd financieel dienstverleners.

"Om de courantheid van hun portefeuille te verhogen, doen adviseurs er verstandig aan niet te snel van provisie af te stappen", zegt Edwin Bosma. "Op onze poll 'de komende drie jaar handhaaf ik zoveel als mogelijk het provisiemodel op schadeverzekeringen' geeft 87 procent van de respondenten aan het hiermee eens te zijn. Wat de redenen ook mogen zijn: in het kader van portefeuilleverkoop en -aankoop een verstandige keuze."

Bosma: "In onze adviespraktijk ontmoeten wij ondernemers in de financiële dienstverlening die beschikken over een grote creativiteit. De meest mooie en ingewikkelde abonnementen, bedieningsconcepten en tarieven voor klanten worden ontwikkeld. Kenmerkend daarin is dat de uitzondering de regel is geworden: alles in de dienstverlening is mogelijk en wordt individueel met de klant afgestemd." Als deze creatieve ondernemer op korte termijn zijn bedrijf wil overdragen, kan dit zich echter tegen hem keren, meent Bosma. "Abonnementen en bedieningsconcepten zijn veel beter over te dragen aan een ander bedrijf als ze niet te veel uitzonderingen kennen en niet te ingewikkeld zijn. Momenteel constateren we dat portefeuilles met uitsluitend een provisiebeloning voor schadeverzekeringen couranter zijn dan portefeuilles waar met (ingewikkelde) abonnementen wordt gewerkt."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

FRans - 26 november 2012

Als kantoor dat meer dan 90% van zijn omzet maak uit schadeverzekeringen kan ik zeggen dat het merendeel van de klanten niet zitten te wachten op een abonnement Jan met de pet komt duurder uit, bedrijven begrijpen dat je provisie ontvangt, doen zij ook in hun handel en ik als er schade is of onderhoud, hoort dat bij de prijs. Onze bejaarde klant met vroeger een volledig pakket en nu slechts een avp en inboedel hoeft ook niets extra's te betalen als er iets is. Vroeger heb ik daar ook meer provisie ontvangen en dan mag er nu wat tegenover staan. Zo'n klant ineens een abonnement geven vind ik persoonlijk niet eerlijk. Roepen dat het er niet af kan, zoals sommige collega's, dan stel ik hen de vraag: wat deed je toen teveel ontving, omdat je er niets voor hoefde te doen? Een echte adviseur gaat voor de lange termijn.

Pollo - 26 november 2012

@ Frits, het aardige van forums is dat mensen met een tegengestelde mening deze kunnen uitwisselen. Over mijn tijdsbesteding heb ik nu wel vaak genoeg wat gehoord. Mensen die elke dag uren in de auto zitten naar hun werk, of voor klantbezoekjes, de dagelijkse vergaderingen, managementoverleggen, de maandagmorgen aftrap de vrijdagmiddaggaapborrel en de woensdagpeptalk naast vele evaluaties, bespreken van het personeelsdossier ,omzetdoelen, ontvangen van acoutnmanagers van verzekeraars, het bezoeken van allerlei branche evenementen en weet ik wat allemaal denken bij voortduring blijkbaar dat ze werken. Ik denk in elk geval bij dit getyp niet dat het werk is.

Pollo - 25 november 2012

@ John van Rest, natuurlijk bepalen de klanten de waarde! Ik snap ook best dat de aard van het bedrijf invloed heeft. Het gaat mij in dezen uitsluitend om de voorkeur voor een bepaald beloningsmodel, voor wat voor soort portefeuile dan ook. Dan denk ik dat een nieuw beloningsmodel op termijn van zeg 3-5 jaar zeker grote kansen biedt, in tegenstelling tot wat blijkbaar algemeen de gedachte is. Uiteraard mag iedereen daar anders over denken. Mijn mening is gratis en vrijblijvend. Miijn praktijkervaring is helaas dat de nu aangeboden portefeuilles, hoe zeg ik het nou netjes, niet uitblinken door kwalitiet. Daarmee is niets gezegd over de firma B&B daar heb ik geen ervaring mee.

Kleermaker36@hotmail.com - 25 november 2012

hahaha, die pollo begrijp ik, neem eens even contact op. Overigens die edwin is alleen maar bezig zijn eigen handelde veilig te stellen.

John van Rest - 25 november 2012

@ Pollo, de klanten die je hebt bepalen altijd nog de waarde. Als je je volledig bezig houdt met brommer en fiets verzekeringen of met horeca maakt toch wel wat uit. Als eenmansfractie kun je heel goed je eigen mening verkopen, maar de markt bestaat niet alleen uit eenmansfracties. Ieder is vrij om zelf aan te bieden en wat het beste bij zijn klant past. Maar ga niet beweren dat jij in tegenstelling tot de markt totaal anders werkt dan de 87% die hier wordt genoemd. Trouwens de bestaande situatie werkt ook niet in het nadeel van consumenten.

Pollo - 25 november 2012

87% is behoudend en conservatief, en wil het liefst dat alles bij het oude blijft. Ik geef u gratis op een boterbriefje de voorspelling dat over enige jaren een strak advieskantoor, zonder grote groep structureel verlieslatende klanten, maar met totaalrelaties met een duidelijke boter bij de vis geïndexeerde beloningsstructuur de voorkeur zal hebben boven de provisieportefeuilles. Laten we het eens positief bekijken: als u een abonnement wilt invoeren dan kunt u beter voor een niet te ingewikkelde vorm en niet teveel variëteiten kiezen. Nogal logisch eigenlijk. Die gedachte had ik al overgenomen van chef Gordon Ramsay, na zijn duidelijk managementadvies "why the F*ck do you serve 35 entrees, when five will do" Wie op korte termijn wil overdragen kan beter zorgen voor kloppende adviesdossiers, gedocumenteerd afgehandelde woekerpolisdossiers up-to-date verzekeringspakketen en een goed overdrachstmodel. De bagger die ik momenteel krijg aangeboden wil ik alleen overnemen tegen forse bijbetaling. De uitleg die ik verstrek: ik ben honderden uren druk om jouw oude rotzooi op te ruimen en je geknoei te herstellen leidt meest niet tot warme gesprekken. Als je daarna nog even begint over het overnemen van de zorgplicht -zonder beloningsmodel- voor vrijwel lege dossierrmappen zonder gespreksverslagen, aanvraagformulieren of wat dan ook, hoef je de tweede kop koffie al niet meer in te schenken. Ik verwacht dat meerdere collegae tot het inzicht zullen komen dat een overname uitermate moeilijk rendabel is te maken. Het pensioenplan: verkoop de portefeuile voor drie keer de vaste omzet kan inmiddels in 't geschiedenisboek.

Kees van Hout - 24 november 2012

Conclusie: de markt heeft het gelijk aan haar kant. Is het niet gevoelsmatig, dan is het wel in cijfers. Kortom, we moeten ons niet de kop laten gek maken door een stel "vakjournalisten" die ons graag naar een voor hen "nieuwe wereld" willen toeschrijven.

Verbod winstcommissie raakt kleine kantoren hardst

Verbod winstcommissie raakt kleine kantoren hardst

De kleinere volmachtkantoren (tot circa 2 miljoen premievolume) zijn volgens Bangma & Bosma Bedrijfsadvies het hardst geraakt door het verbod op winstcommissie....

Aantal overnames en fusies verdubbeld

Aantal overnames en fusies verdubbeld

Het aantal overnames en fusies in de verzekeringsbranche is in de eerste negen maanden van dit jaar verdubbeld, aldus Bangma & Bosma Bedrijfsadvies. De toename...

"meer vraag dan aanbod assurantieportefeuilles"

"meer vraag dan aanbod assurantieportefeuilles"

Het overnemen van een andere assurantieonderneming of -portefeuille is een van de manieren om een bredere klantenbasis te verwerven, de kostenstijging te drukken...

Bangma & bosma: toolkit zelf verkopen

Bangma & bosma: toolkit zelf verkopen

Bangma & Bosma heeft een toolkit ontwikkeld waarmee financieel adviseurs hun portefeuille zelf kunnen verkopen. Edwin Bosma: "Wij merken wij dat vele intermediairs...

Provisieverbod leidt tot meer fusies en overnames

Provisieverbod leidt tot meer fusies en overnames

Door het provisieverbod is de dynamiek in de markt van fusies en overnames gestaag toegenomen, aldus het eerste kwartaalbericht over overnames in de financiële...

Spanning merkbaar bij aanvang \'jaar van de waarheid\'

Spanning merkbaar bij aanvang \'jaar van de waarheid\'

Mogelijk komt het doordat de verwachtingen van tevoren al naar beneden waren bijgesteld, maar 2012 is voor veel financieel adviseurs geen onaardig jaar geworden....

Adviseur ziet 2013 positief tegemoet

Adviseur ziet 2013 positief tegemoet

Op de stelling “2013 wordt een mooi jaar voor ons bedrijf, ik zie het wel zitten en heb er zin in” was 67 procent van de respondenten het eens, aldus...