Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

ontevreden

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus een kwartaalmeting van Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur).

Volgens Ingage is de trend niet van toepassing op circa tien geldverstrekkers. Dat geldt in ieder geval voor de geldverstrekkers die het hoogst worden gewaardeerd door de adviseurs die samenwerken met Ingage (in volgorde van waardering): Triodos Bank, ING, Lloyds Bank, Obvion en MUNT en ook niet voor a.s.r. ABN Amro Bank, Allianz en NIBC, die allen marktaandeel winnen. Bij partijen die niet genoemd worden, daalt de tevredenheid van adviseurs en binnendienstmedewerkers van advieskantoren.

Ingage noemt het opvallend dat de maand november de maand met de laagste tevredenheid is sinds de uitbraak van de coronapandemie begin 2020. "Dit gezien het feit dat er het afgelopen kwartaal geen pieken waren in hypotheekaanvragen en geldverstrekkers nauwelijks tot geen achterstanden hadden (in tegenstelling tot Q2/Q3 van 2022). De oorzaken van deze afname moeten dus elders worden gezocht."

De afname in tevredenheid wordt volgens Ingage vooral veroorzaakt door de groeiende invloed van wet- en regelgeving, met name op het gebied van CDD/witwascontroles en strengere eisen aan explains/maatwerk. "Deze ontwikkelingen hebben bij acceptanten veel onzekerheid teweeggebracht. Daarnaast zien we een toename van complexere aanvragen, met name in verband met echtscheidingen. Mogelijk dat bepaalde geldverstrekkers hun capaciteit ook wat meer hebben afgeschaald door de kanteling van de markt vorig jaar"

"Adviseurs waarderen doorgaans snelheid, meedenken, flexibiliteit en duidelijke communicatie bij aanbieders. Het zijn juist deze aspecten waar steeds meer ontevredenheid over wordt geuit, zoals blijkt uit de gegeven toelichtingen. Klachten variëren van trage doorlooptijden, te kritische en twijfelachtige acceptanten, en het opvragen van overmatige aanvullende documenten, tot gebrekkige terugkoppeling en het niet nakomen van beloften. Technische problemen en systeemkwesties, onduidelijke eisen en een gebrek aan kennis van het eigen acceptatiekader dragen bij aan de lijst van grieven. Vooral wanneer het bestaande klanten van de desbetreffende geldverstrekker betreft, is het onbegrip des te groter."

Veel adviseurs geven aan dat er behoefte is - buiten klantgericht/oplossingsgericht meedenken - aan duidelijke richtlijnen vanuit geldverstrekkers. "Bijvoorbeeld over wat er specifiek wordt verwacht als het gaat om de 'herkomst eigen middelen', zoals een bankafschrift, de IB-aangifte van het vorige jaar, of de nota van afrekening van de verkoop van de vorige woning. Duidelijkheid hierover zou veel tijd besparen voor zowel adviseur als de klant."
 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

Doordat de vooruitzichten op de huizenmarkt voor het tweede kwartaal op rij verbeteren, stelt ABN Amro haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor...

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen wordt per 1 juni 2024 benoemd tot Chief Financial & Risk Officer (CFRO) bij Obvion Hypotheken. De nieuwe rol van CFRO is ontstaan door een samenvoeging...

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

(Partner in kennis Obvion in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het belang van verduurzamen is onder de Nederlandse bevolking inmiddels wel duidelijk. We rijden...

Onafhankelijk hypotheekadviseur centraal in MUNT-campagne bij HEMA

Onafhankelijk hypotheekadviseur centraal in MUNT-campagne bij HEMA

In aanloop naar de NVM Open Huizen Dag (6 april) zet MUNT Hypotheken onafhankelijke hypotheekadviseurs in de schijnwerpers. Dat gebeurt met een landelijke campagne...

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

De verduurzaming onder Nederlandse bedrijven blijkt, na een versnelling in 2023, te stagneren in 2024. Deze stagnatie wordt bij ondernemers vooral veroorzaakt door...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

"Jongeren onderschatten financiële toegevoegde waarde van advies"

"Jongeren onderschatten financiële toegevoegde waarde van advies"

De financiële toegevoegde waarde van onafhankelijk advies wordt door jonge mensen onderschat. Dit blijkt uit onderzoek van MUNT Hypotheken onder meer dan...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....