Afm: integraal advies niet altijd verplicht

AFM (logo)

"Deze publicatie is bedoeld als eerste aanzet tot een marktbrede discussie over de inrichting van dienstverlening op maat. De komende maanden willen wij hierover graag verder met de markt in gesprek gaan." Aldus de AFM bij de publicatie van 'Dienstverlening op maat - Beleggingsdienstverlening' en 'Dienstverlening op maat - Financiële dienstverlening'. De publicaties bieden de eerder door de AFM aangekondigde handvatten voor de inrichting van de dienstverlening.

 

De AFM heeft de afgelopen periode zowel van financiële dienstverleners als van beleggingsondernemingen vragen gekregen over efficiënte inrichting van hun dienstverlening, waardoor deze betaalbaar blijft voor de klant. Daarom is de AFM in gesprek gegaan met marktpartijen over de verschillende manieren waarop zij hun dienstverlening kunnen inrichten, zonder af te doen aan vereiste zorgvuldigheid van de dienstverlening en passendheid van de advisering.

Een van de belangrijkste uitspraken van de AFM nu: "Financiële ondernemingen kunnen het belang van hun klant centraal stellen zonder dat zij een integraal financieel advies geven. Het klantbelang vraagt om dienstverlening die aansluit op de specifieke behoeften en situatie van de klant; of wel: dienstverlening op maat. Dit betekent dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en situatie van de klant minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten."

De AFM legt dus geen verplichting op dat in alle gevallen een integraal financieel advies moet worden gegeven. "De wet biedt de ruimte om dienstverlening tijd- en kostenefficiënt in te richten en daarmee beter aan te laten sluiten op de behoeften en situatie van een specifieke klant. Het kan voor de ene klant bijvoorbeeld nodig zijn om een uitgebreid financieel plan af te nemen, terwijl het voor een andere klant voldoende is om alleen producten te vergelijken."

De AFM schrijft graag reacties te ontvangen van financieel adviseurs: dienstverleningopmaat@afm.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris Jagers - 2 juli 2013

Het is toch al enige tijd duidelijk dat altijd volledig advies geven onnodig, duur en niet in het belang van de klant is. Het was mij ook duidelijk dat de AFM dit onderschrijft. Wat lastiger is de invulling want daarop zit de spanning van volledig en begrijpelijk enerzijds, en tijd en kostenefiicient anderzijds. Een goed adviseur moet dat kunnen maar ik stel vast dat inzichten in de loop van de tijd kunnen wijzigen. Achteraf is het advies dan alsnog niet goed of zelfs fout. Dan is aansprakelijkheid wat mij betreft akkoord, maar een boete van de AFM niet.

Meer over
Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben

De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars

De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie

De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt in Geschillencommissie Kifid

Bas Windt wordt per 1 juli benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn...

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!

Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

Toezichthouders lanceren platform pensioentransitie

DNB en de AFM hebben samen met de sector een platform voor de pensioentransitie ingericht. Het doel van dit platform is het tijdig signaleren en bespreken van sectorbrede...

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

VIP-Congres ACT NOW!: alles over AI en ChatGPT

Na zijn indrukwekkende presentatie vorig jaar tijdens het eerste VIP-congres zal Jarno Duursma (trendwatcher digitale technologie en auteur van vier boeken over...

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

AFM extra waakzaam op risico’s financieel systeem

Een verdere daling van de huizenprijzen kan er volgens de AFM voor zorgen dat woningen onder water komen te staan. “Dit zal dan met name gelden voor huishoudens...

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

Meerderheid beleggers doet niets met informatie over kosten

De meerderheid van de ondervraagde beleggers geeft in de jongste Consumentenmonitor Beleggen van de AFM aan de informatie over de kosten te hebben gezien. Van deze...