Afm: integraal advies niet altijd verplicht

AFM (logo)

"Deze publicatie is bedoeld als eerste aanzet tot een marktbrede discussie over de inrichting van dienstverlening op maat. De komende maanden willen wij hierover graag verder met de markt in gesprek gaan." Aldus de AFM bij de publicatie van 'Dienstverlening op maat - Beleggingsdienstverlening' en 'Dienstverlening op maat - Financiële dienstverlening'. De publicaties bieden de eerder door de AFM aangekondigde handvatten voor de inrichting van de dienstverlening.

 

De AFM heeft de afgelopen periode zowel van financiële dienstverleners als van beleggingsondernemingen vragen gekregen over efficiënte inrichting van hun dienstverlening, waardoor deze betaalbaar blijft voor de klant. Daarom is de AFM in gesprek gegaan met marktpartijen over de verschillende manieren waarop zij hun dienstverlening kunnen inrichten, zonder af te doen aan vereiste zorgvuldigheid van de dienstverlening en passendheid van de advisering.

Een van de belangrijkste uitspraken van de AFM nu: "Financiële ondernemingen kunnen het belang van hun klant centraal stellen zonder dat zij een integraal financieel advies geven. Het klantbelang vraagt om dienstverlening die aansluit op de specifieke behoeften en situatie van de klant; of wel: dienstverlening op maat. Dit betekent dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en situatie van de klant minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten."

De AFM legt dus geen verplichting op dat in alle gevallen een integraal financieel advies moet worden gegeven. "De wet biedt de ruimte om dienstverlening tijd- en kostenefficiënt in te richten en daarmee beter aan te laten sluiten op de behoeften en situatie van een specifieke klant. Het kan voor de ene klant bijvoorbeeld nodig zijn om een uitgebreid financieel plan af te nemen, terwijl het voor een andere klant voldoende is om alleen producten te vergelijken."

De AFM schrijft graag reacties te ontvangen van financieel adviseurs: dienstverleningopmaat@afm.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris Jagers - 2 juli 2013

Het is toch al enige tijd duidelijk dat altijd volledig advies geven onnodig, duur en niet in het belang van de klant is. Het was mij ook duidelijk dat de AFM dit onderschrijft. Wat lastiger is de invulling want daarop zit de spanning van volledig en begrijpelijk enerzijds, en tijd en kostenefiicient anderzijds. Een goed adviseur moet dat kunnen maar ik stel vast dat inzichten in de loop van de tijd kunnen wijzigen. Achteraf is het advies dan alsnog niet goed of zelfs fout. Dan is aansprakelijkheid wat mij betreft akkoord, maar een boete van de AFM niet.

Meer over
AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...