Afm: integraal advies niet altijd verplicht

AFM (logo)

"Deze publicatie is bedoeld als eerste aanzet tot een marktbrede discussie over de inrichting van dienstverlening op maat. De komende maanden willen wij hierover graag verder met de markt in gesprek gaan." Aldus de AFM bij de publicatie van 'Dienstverlening op maat - Beleggingsdienstverlening' en 'Dienstverlening op maat - Financiële dienstverlening'. De publicaties bieden de eerder door de AFM aangekondigde handvatten voor de inrichting van de dienstverlening.

 

De AFM heeft de afgelopen periode zowel van financiële dienstverleners als van beleggingsondernemingen vragen gekregen over efficiënte inrichting van hun dienstverlening, waardoor deze betaalbaar blijft voor de klant. Daarom is de AFM in gesprek gegaan met marktpartijen over de verschillende manieren waarop zij hun dienstverlening kunnen inrichten, zonder af te doen aan vereiste zorgvuldigheid van de dienstverlening en passendheid van de advisering.

Een van de belangrijkste uitspraken van de AFM nu: "Financiële ondernemingen kunnen het belang van hun klant centraal stellen zonder dat zij een integraal financieel advies geven. Het klantbelang vraagt om dienstverlening die aansluit op de specifieke behoeften en situatie van de klant; of wel: dienstverlening op maat. Dit betekent dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en situatie van de klant minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten."

De AFM legt dus geen verplichting op dat in alle gevallen een integraal financieel advies moet worden gegeven. "De wet biedt de ruimte om dienstverlening tijd- en kostenefficiënt in te richten en daarmee beter aan te laten sluiten op de behoeften en situatie van een specifieke klant. Het kan voor de ene klant bijvoorbeeld nodig zijn om een uitgebreid financieel plan af te nemen, terwijl het voor een andere klant voldoende is om alleen producten te vergelijken."

De AFM schrijft graag reacties te ontvangen van financieel adviseurs: dienstverleningopmaat@afm.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris Jagers - 2 juli 2013

Het is toch al enige tijd duidelijk dat altijd volledig advies geven onnodig, duur en niet in het belang van de klant is. Het was mij ook duidelijk dat de AFM dit onderschrijft. Wat lastiger is de invulling want daarop zit de spanning van volledig en begrijpelijk enerzijds, en tijd en kostenefiicient anderzijds. Een goed adviseur moet dat kunnen maar ik stel vast dat inzichten in de loop van de tijd kunnen wijzigen. Achteraf is het advies dan alsnog niet goed of zelfs fout. Dan is aansprakelijkheid wat mij betreft akkoord, maar een boete van de AFM niet.

Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...